Kuntaliiton tavoitteet Suomen EU-puheenjohtajuuskaudelle ja eurovaaliohjelma julkaistu

EU-aiheinen kuvituskuva

Kuntaliiton hallituksen työvaliokunta on hyväksynyt liiton tavoitteet Suomen EU-puheenjohtajuuskaudelle sekä liiton eurovaaliohjelman.

Suomi toimii EU:n puheenjohtajamaana vuoden 2019 jälkipuoliskolla. Uusi hallitus päättää prioriteeteista eduskuntavaalien jälkeen, ja Suomen tavoitteet puheenjohtajuuskaudelle julkistetaan näillä näkymin kesäkuun lopussa.

Kuntaliiton EU-puheenjohtajuuskauden tavoitteissa painotetaan EU:n tulevan ohjelmakauden 2021-2027 merkitystä kunnille ja maakunnille. Lisäksi tavoitteissa nostetaan esille seuraavia teemoja:

* ilmastopolitiikka, kiertotalous ja energiapolitiikka

* kaupungistuminen

* sukupuolten välinen tasa-arvo ja yhdenvertaisuus

* hyvinvoinnin edistäminen ja syrjäytymisen ehkäisy

* digitalisaatiokehitys

* maahanmuutto

* koulutuspolitiikka ja kielten osaaminen

Kuntaliiton eurovaaliohjelman keskeiset tavoitteet pohjautuvat samoihin teemoihin. Lue EU-puheenjohtajuuskauden tavoitteet ja Eurovaaliohjelmamme kokonaisuudessaan alta:

Kuntaliiton tavoitteet Suomen EU-puheenjohtajakaudella 2019

Kuntaliiton eurovaaliohjelma 2019