Kuntaliitossa toimii aikuissosiaalityön ja toimeentulotuen kuntaverkosto

Kuntaliitto koordinoi aikuissosiaalityön ja toimeentulotuen kuntaverkostoa. Verkosto kokoaa yhteen aikuisten sosiaalipalveluiden parissa työskenteleviä työntekijöitä, esimiehiä ja päälliköitä. Tapaamisiin on mahdollista osallistua paikan päällä Kuntatalolla tai Skype for Business -yhteyden kautta.

Verkosto on perustettu vuonna 2014 ja sen alkuvuosina suurena yhteisenä teemana oli perustoimeentulotuen Kela-siirtoon valmistautuminen ja seuranta. Tällä hetkellä verkoston aiheet koskevat laajasti aikuissosiaalityön tehtäväkenttää. Verkostossa käydään keskustelua ajankohtaisista teemoista, kuullaan vierailijoiden alustuksia ja jaetaan kunnissa kehitettyjä hyviä käytäntöjä. Tapaamiset edistävät verkostoitumista ja aikuissosiaalityön kehittämistä. Verkoston jäsenet voivat vaikuttaa tapaamisten sisältöön. Keväällä 2019 tapaamisia on kaksi ja niiden aiheita ovat mm. Kelan ja kuntien yhteistyömallit, sosiaalinen raportointi, kokemusasiantuntijatoiminta ja sosiaalityön tulevaisuusselvitys.

Verkoston postituslistalla on yli 300 henkilöä. Jos haluat liittyä verkostoon, laita viestiä erityisasiantuntija Ellen Vogtille (ellen.vogt@kuntaliitto.fi).