Kuntaliitto vahvistaa kaupunkiosaamistaan: José Valanta Kuntaliiton yhteysjohtajaksi

Vantaan kaupungin elinkeinojohtajana vuodesta 2013 toiminut VTL José Valanta aloittaa Kuntaliiton yhteysjohtajana 1.2.2020. Tätä ennen hän toimi Lahden kaupungin yhteysjohtajana vuosina 2009-2013 ja Lahden seutujohtajana 2003-2008. Valanta on Turun yliopiston ohella työskennellyt aikaisemmin myös Kuntaliitossa vuosina 1997-2003.

Noista päivistä Kuntaliitto on muuttunut melkoisesti ja on hienoa päästä mukaan rakentamaan aktiivisesti uudistuvaa ja rohkeasti kantaaottavaa Kuntaliittoa, Valanta toteaa.
Kuntaliiton toimitusjohtajan Minna Karhusen mukaan rekrytoinnin tavoitteena on vahvistaa kaupunkipolitiikkaa ja erityisesti suurten kaupunkien jäsenyyttä Kuntaliitossa.

– Vaikka meidän tehtävämme on luoda edellytyksiä kaikkien kuntien elinvoimaisuudelle, ratkaistaan Suomen menestys suurissa kaupungeissa. Isoja kaupunkeja ei ole helppo palvella, mutta haluamme entistä paremmin ymmärtää niiden tarpeita, toteaa Karhunen.

Viime vuosina kuntien edunvalvonta on keskittynyt voimakkaasti sosiaali- ja terveydenhuoltoon sekä maakuntien rakentamiseen. Kaupunkien menestymisen kannalta keskeistä on niiden elinvoimaisuuden edistäminen, kansainvälisyyden tuomien mahdollisuuksien vahvistamien, monipuolinen koulutustarjonta, kyky pitää yllä vahvaa työllisyyskehitystä sekä segregaation aktiivinen torjuminen.

Valanta tulee työskentelemään myös Kuntaliiton edunvalvonnassa sekä kuntatyyppiverkostojen ja asiakkuustyön kehittämisessä.

Kuntaliiton yhteysjohtaja vaihtuu, kun kolmen vuoden ajan asiakkuustyöstä vastannut Lauri Lamminmäki jää eläkkeelle 1.4.2020 alkaen. Lamminmäen aikana on rakennettu Kuntaliiton asiakaslähtöistä toimintatapaa, selkeytetty kaupunkityyppiasiakkuuksia ja verkostomaista työskentelytapaa. Kuntajohtajataustallaan Lamminmäki on vahvistanut Kuntaliiton osaamista kuntien arjen toimintaan liittyvissä kysymyksissä sekä lisännyt systemaattisesti vuorovaikutusta eri osapuolten kesken.