Luonnos valtioneuvoston asetukseksi kuntien digitalisaation kannustinjärjestelmästä lausunnolla

Valtiovarainministeriö pyytää lausuntoa luonnoksestaan valtioneuvoston asetukseksi kuntien digitalisaation kannustinjärjestelmästä.Kannustinjärjestelmällä tavoitellaan kuntien kustannusten hillitsemistä ja toiminnan tehostamista. Lisäksi tavoitteena on edistää digitalisaatioon liittyvien valtakunnallisten strategisten tavoitteiden toteuttamista kuntalähtöisesti sekä kannustaa kuntia yhteistyöhön.

Kannustinjärjestelmä perustuu valtion vuoden 2019 talousarvioon ja hallituksen aiemmin julkisen talouden suunnitelman yhteydessä tekemiin linjauksiin. Kannustinjärjestelmä toteutetaan valtionavustuslain mukaisten valtionavustusten muodossa. Valtionavustusta koskevaa säädöspohjaa täsmennettäisiin asetuksella, johon valtiovarainministeriö pyytää nyt lausuntoja. Asetuksen mukaisesti kaikilla kunnilla olisi mahdollisuus hakea valtionavusta digitalisaatiota edistäviin hankkeisiin. Avustusta haettaisiin valtiovarainministeriöstä, ja sitä voitaisiin myöntää kunnalle tai useammalle kunnalle yhdessä. Haun avaamisen yhteydessä annetaan tarkempia ohjeita hakemiseen.

Lausuntopyynnön ydin on asetuksen pykälä 2, jossa esitetään kaksi vaihtoehtoa valtionavustuksen jakamisen ehtoihin:

Vaihtoehto 1
Valtionavustusta voidaan myöntää digitalisaatiota edistäviin hankkeisiin, jotka ovat kuntien toimintatapoja tai palveluprosesseja uudistavia sekä niiden laatua ja vaikuttavuutta parantavia.

Vaihtoehto 2
Valtionavustusta voidaan myöntää

1) kunnan tiedolla johtamisen parantamiseen, datan hyödyntämiseen ja näihin liittyvän tie-tojohtamisen ja toimintaprosessien kehittämiseen tai
2) kuntien yhteisesti toteuttamiin digitalisaatiota edistäviin hankkeisiin, jotka ovat kuntien toimintatapoja tai palveluprosesseja uudistavia sekä niiden laatua ja vaikuttavuutta parantavia.

Lausuntoaikaa on 27.2.2019 asti. Lausunnot pyydetään antamaan lausuntopalvelu.fi:ssä josta löytyvät myös lausuntopyyntö ja asetusluonnos.

Lisätietoja

Anne-Marie Välikangas, finanssineuvos, valtiovarainministeriö (etunimi.sukunimi@vm.fi)
Suvi Savolainen, erityisasiantuntija, valtiovarainministeriö (etunimi.sukunimi@vm.fi)

Valtiovarainministeriön tiedote (16.1.2019)

Valtioneuvoston selvitys: Kuntien digipotentiaali löytyy organisaatiorajat ylittävistä asiakaslähtöisistä uusista palveluista

Digisumpit-kuvituskuva.

Tervetuloa digisumpeille!

Digisumpit on torstaisin pidettävä etätilaisuus kuntien digikehittäjille. Digisumpit on tarkoitettu kuntien osaamisen jakamista ja verkostoitumista varten.

Digisumppien ajankohdat ja aiheet.