Mikä on tärkeää sote-rahoitusmallivaihtoehtoja vertailtaessa?

Sosiaali- ja terveydenhuollon uudistus jatkuu alkavalla hallituskaudella. Keskustelu on viime viikkoina painottunut soten tulevaisuuden hallintomalliin, mutta uudistuksen onnistumisen, kustannussäästötavoitteiden toteutumisen ja kuntatalouden tulevaisuuden kannalta soten rahoitusmalliratkaisut ovat vähintään yhtä tärkeitä. Minkälaisia mallivaihtoehtoja on olemassa sosiaali- ja terveydenhuollon rahoitukseen? Millaiset ovat rahoitusmallien erot ja yhtäläisyydet?

Kuntaliitto järjesti 10.5.2019 Sote-Tulevaisuuspäivän, jossa Sanna Lehtonen kertoi soten rahoitusmallivaihtoehdoista ja nosti esille talouden kannalta keskeiset kysymykset, joihin vielä vastausta odotetaan. Esityksen materiaali ja tallenne löytyvät Sote-Tulevaisuuspäivän tapahtumasivulta.

Aiheesta lisää Kuntaliiton nettisivuilla: