Sosiaali- ja terveydenhuollon Omaolo -digipalvelu tuotantokäyttöön

Kuntaliiton yhteydessä toimivan AKUSTI-foorumin kautta vuonna 2014 käynnistyneen kuntayhteistyön tuloksena kehitetyn Omaolo-digipalvelukokonaisuuden ensimmäinen tuotantoversio julkaistiin tuotantokäyttöön 6.2.2019. Digitaalisen Omaolon oire- ja palveluarvion avulla asukkaat voivat luotettavasti ja helposti arvioida tarvettaan hoitoon tai apuun. Palvelu tuo olemassa olevien sosiaali- ja terveydenhuollon palvelukanavien rinnalle uuden sähköisen tavan asioida – ajasta ja paikasta riippumatta. Asukas saa juuri omaan tilanteeseensa sopivan ohjauksen valitsemansa kunnan tai sairaanhoitopiirin palveluihin. Myös asukkaan elämäntilanteeseen sopivia kolmannen sektorin palveluita tarjotaan laajasti.

Palvelut kehittänyt ODA-hanke toimi hankevaiheessa 1.1.2016 - 31.10.2018 Espoon kaupungin johtamana 14 kuntatoimijan hankekonsortiona, jonka jälkeen palveluiden kehittämisvastuu siirtyi valtakunnalliselle SoteDigi -yhtiölle.

Karri Vainio

Etunimi