Tunnelmia kevään 2019 Kokeilujalostamosta

Kevään neljästä työpajasta koostuva Kokeilujalostamo saa päätöksensä 15.5. Mukana  jalostamossa on 10 kuntatiimiä, jotka kehittivät omia kokeilujaan.

Tämän kevään tiimit tulevat Turusta, Järvenpäästä, Porista, Siilinjärveltä, Limingalta, Vesilahdelta, Kinnulasta ja Juvalta sekä kaksi tiimiä Lapinlahdelta.

Ensimmäisessä jalostamon työpajassa 13.3. lähdettiin liikkeelle kokonaiskuvan ja ratkaistavan haasteen hahmottamisesta

kokeilujalostamo1

kokeilujalostamo2

Työkaluina käytettiin mm. konteksti- ja sidosryhmäkarttaa. Jalostamossa ratkottavat haasteet vaihtelivat työyhteisön kehittämisestä kunnan vetovoiman kehittämiseen erilaisin asumisen ratkaisuin, taiteen ja kulttuurin tai luontomatkailun keinoin. Tällä kertaa haasteita lähestyttiin ensin ilmiökartan avulla. Alla kolme kokeilevaa kehittäjää esittäytyy.

Sosiaalijohtaja Kirsi Alonen-Kinnunen ja kunnansihteeri Marja Lehtonen kertovat Kinnulan tiimin tavoitteesta.

Toisessa työpajassa 14.4. tarkennettiin ideaa siihen, mikä olikaan kehitystyön tavoite ja kenelle palvelua oltiin tekemässä

Useammassa tiimissä on mukana niin kunnanjohtajia, virkamiehiä kuin valtuutettujakin. Mukana on myös kaksi kuntaliiton omaa tiimiä kehittämässä talon omia uudistuvia palveluja. Palveluja suunniteltiin myös dialogin avulla: Kuntaliiton Alueet ja yhdyskunnat -yksikön johtaja Jarkko Huovien sparrasi Vesilahden kuntaa ja Salon kaupungin tietohallintojohtaja Marko Tanska Kuntaliittoa.

kokeilujalostamo3

kokeilujalostamo4

Kolmannessa työpajassa 24.14. rakennettiin prototyyppejä ja testattiin niitä yhdessä asiakkaiden kanssa

Prototyyppi rakennettiin Legoista tai muista materiaaleista. Päivän testaukset suoritettiin joko Kuntatalolla, skypessä tai omalla kohdepaikkakunnalla.

Vesilahden kunnanjohtaja Tuomas Hirvonen kertoo Vesilahden tiimin kehittämisideasta.

Neljännessä työpajassa 15.5. syntyneistä kokeiluideoista pidetään hissipuheet kaikille avoimessa Kansallisen kokeiluviikon tilaisuudessa

Maaliin asti päästään toukokuussa ja pitchataan ideat yleisölle ja muille kokeilujalostamossa mukana olleille kehittäjille.

Merja Lang

Etunimi