Työllisyyskokeiluihin haki 120 kuntaa - Kuntaliitto toivoo, että kaikki pääsevät mukaan

kunnat

Työllisyyden kuntakokeiluihin saatiin 30 hakemusta, joissa on mukana yhteensä 120 kuntaa. Kokeiluista kiinnostuneiden kuntien asukasmäärä kattaa koko Suomen väestöstä 74,1 prosenttia vuoden 2018 asukastiedoilla.

- Hienoa, että noin suuri joukko eri kokoisia kuntia eri puolella Suomea on lähtenyt innokkaasti hakemaan mukaan kokeiluihin. Hakijamäärästä huomaa, että kunnille ei enää riitä työllisyyden hoidossa pelkkä maksuvastuu, vaan ne haluavat omilla toimillaan myös vaikuttaa työllisyyden tasoon. Me Kuntaliitossa toivomme ilman muuta, että kaikki halukkaat kunnat pääsevät mukaan kokeiluihin, kertoo kehittämispäällikkö Erja Lindberg.

Seuraavaksi työ- ja elinkeinoministeriö käy läpi hakemukset ja esittää osaa tai kaikkia kuntia mukaan kokeiluihin. Työllisyyden kuntakokeiluiden on tarkoitus käynnistyä keväällä 2020.

Työllisyyden kuntakokeilut jatkoa aikaisemmille

Keväällä käynnistyvät kokeilut ovat jatkoa aikaisemmille, vuosina 2017 - 2018 käynnissä olleille alueellisille työvoima- ja yrityspalvelukokeiluille. Uusissa kokeiluissa tavoitteena on parantaa erityisesti nuorten, maahanmuuttajien, pidempään työttömänä olleiden sekä heikossa työmarkkina-asemassa olevien pääsyä työmarkkinoille.

Kuntaliitto tuki kuntakokeiluista kiinnostuneita kuntia järjestämällä syksyn aikana kaksi työllisyysklinikkaa, joissa käytiin läpi työllisyyskokeilua, siihen hakeutumista ja valmistautumista. Ensimmäinen klinikka pidettiin Helsingissä lokakuussa ja toinen Tampereella marraskuussa.

Katso työllisyyskokeiluihin hakeneiden kuntien listaus työ- ja elinkeinoministeriön sivuilta.