Uudenmaan sote-valmistelu yksiin kansiin

Sote-työkalupakki

Uudenmaan sote-valmistelijat ovat työstäneet Sote-järjestäjän työkalupakin. Julkaisussa kuvataan sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämistä koskevan kokonaisuuden valmistelua: palvelustrategiasta ja -lupauksesta palvelun tuottajien ohjaukseen ja palveluintegraatioon. Julkaisussa on vinkkejä miten tietojohtamista voi parantaa, ja asiantuntijat kertovat viranomaisten roolista asukkaiden palvelujen turvaajana.

- Kuntaliitto on ollut työssä mukana, sillä julkaisussa on monia työkaluja, joita voi ja pitäisikin käyttää myös nykyisissä sote-rakenteissa. Lukijan kannattaa ohittaa kaatuneeseen maku-sote-uudistukseen liittyvät yksityiskohdat ja ammentaa hyödylliset vinkit työhönsä, Kuntaliiton sosiaali- ja terveysasioiden johtaja Tarja Myllärinen sanoo.

- Sote-palvelujen tuotannon strateginen suunnittelu, tuottajien ohjaus, palveluintegraatio omavalvonta ja tuotteistus ovat saatava joka tapauksessa kuntoon, riippumatta siitä koska sote-uudistus saadaan pakettiin, Myllärinen jatkaa.

Julkaisu koostuu 19 asiantuntijan artikkelista. Sen ovat toimittaneet Uudenmaan sote-valmistelusta vastannut muutosjohtaja Timo Aronkytö ja sote-järjestämisen koordinaatiojohtaja Tiina J. Mäki.

- Julkaisu sai alkunsa siitä, että sote-uudistuksen kaatumisesta huolimatta kunnissa nähtiin tarve sote-järjestämisen pikaiselle parantamiselle. Julkaisussa on paljon eväitä siihen, että kunnat selviävät tulevaisuuden haasteista, riippumatta sote-järjestelmästä, Aronkytö sanoo.

Julkaisusta otettiin 500 kirjan painos, jota Kuntaliitto ja julkaisun tekijät jakavat kuntasektorin sote-johdolle.

Lataa sähköinen julkaisu maksutta Kuntaliiton verkkokaupasta:

Sosiaali- ja terveydenhuollon järjestäminen – Sote-järjestäjän työkalupakki