Ympäristönsuojelumääräysmalli -projekti alkaa

Kuntaliitto toteuttaa pääosin ympäristöministeriön rahoittaman projektin, jonka tarkoituksena on tuottaa ympäristönsuojelumääräysten malli ja tuottaa tietoa ympäristönsuojelumääräysten soveltamisalasta. Projektin nimenä olisi: ”Ympäristönsuojelumääräysmallin luominen ja ympäristönsuojelumääräysten soveltamisalan kehittäminen ympäristönsuojelulain täytäntöönpanon välineenä”. Projektityöntekijä Kati Ojala on valittu toteuttamaan selvityksen.

Ympäristönsuojelumääräysten tarkoitus

Kuntien ympäristönsuojelumääräykset annetaan ympäristönsuojelulain (YSL) 202 §:n nojalla pilaantumisen ja päästöjen sekä niiden haitallisten vaikutusten ehkäisemiseksi. Kyseessä on kunnan paikallisia olosuhteita koskeva kunnan itsehallintoon kuuluva ympäristönsuojelun ohjauskeino.

Kunnan ympäristönsuojelumääräykset ovat työkalu, joilla voidaan toteuttaa kuntien ja niiden paikallisten olosuhteiden eroavuuksista johtuva tarpeellinen jousto kunnallisesti niissä asioissa, joilla pilaantumista pyritään vähentämään. Määräysten laadinnassa on kuntalaisilla ja muilla osallisilla laaja osallistumisoikeus ja määräysten taustalle on tehtävä riittävät selvitykset.

Hankkeen tausta ja tarve

Hankkeen tavoitteena on tarjota kunnille käytännön työkalu paikallisen ympäristönsuojelun tason parantamiseen ja pilaantumisen ehkäisemiseen. Lisäksi tavoitteena on ympäristönsuojelumääräysten laatimiseen liittyvien menettelyjen sujuvoittaminen. Hankkeen taustalla on vuonna 2014 laadittu Kuntaliiton opas Kuntien ympäristönsuojelumääräykset - Nykytila ja tulevaisuuden mahdollisuudet, jonka mukaan ympäristönsuojelumääräyksiä on käytetty Suomessa melko laajasti: noin kolmannes kunnista on laatinut määräykset alueelleen.

Määräysten käyttöala on kuitenkin hyvin kirjava ja määräyksiä on käytetty vaihtelevasti kunnasta toiseen. Kuntalaisten ja toiminnanharjoittajien yhdenvertaisuuden ja viranomaisten valvontatyön kannalta on toivottavaa, että määräykset vastaisivat aiempaa selkeämmin niille asetettuja tavoitteita.

Ympäristönsuojelumääräysten valmistelussa on lähtökohtana pidettävä tarveharkintaa ja pilaantumisen ehkäisemistä.  Määräysten valmistelussa tulee pohtia mistä kaikesta määräyksiä kunnassa tarvitaan sen paikallisten olosuhteiden vuoksi. Myös viranomaisten omaan toimintaan määräysten valmistelussa ja valvonnassa on syytä kiinnittää huomiota. Kun kunnan viranhaltijoiden toimintatavat ympäristönsuojelumääräysten soveltamisessa tehostuvat, on myös määräysten noudattaminen ja valvonta helpompaa. Opas suosittaa selvittämään myös määräysten soveltamisalan laajentamismahdollisuutta.

Tavoitteena on valmistella ehdotus ympäristönsuojelumääräysten malliksi, joka palvelee kaikkien Suomen kuntien ympäristönsuojeluviranomaisia ja asukkaita sekä tukee ympäristönsuojelun viranomaistoimintaa. Tarkoitus on myös määritellä ympäristönsuojelumääräysten suositeltava rakenne ja opastaa viranomaisia antamaan määräyksiä ympäristönsuojelulain 202 §:n soveltamisalan mukaisista asioista ottaen paikalliset ja alueelliset erityispiirteet huomioon. Oppaan laatimisen yhteydessä arvioidaan, millaisia mahdollisuuksia määräyksiä on kehittää lainsäädännön puitteissa.

Hankkeen tavoitteet ja tulokset

Hankkeen tuloksia hyödynnetään kunnissa osana ympäristötoimen kehittämistä. Kunnalliset ympäristönsuojelumääräykset palvelevat kuntalaisia, toiminnanharjoittajia sekä viranomaisia ja parantavat parhaimmillaan ympäristön tilaa kunnissa.

Työtä ohjaa ohjausryhmä, jossa on mukana kuntien, Kuntaliiton ja ympäristöministeriön edustajia.

Hanke valmistuu 31.7.2019 mennessä.

Kuntaliiton ratkaisut teknisen toimen osaajapulaan

Teknisen alan työvoimapula on pahenemassa. Kunnista puuttuu kaavoittajia, rakennustarkastajia, kiinteistöinsinöörejä ja rakennuttajia sekä monia muita maankäytön, rakentamisen ja infrapalvelujen ammattilaisia.

Tutustu Kuntaliiton ratkaisuihin!