Ensimmäinen Lastensuojelutunti pureutui jälkihuollon kysymyksiin

Lastensuojelun jälkihuollon yläikäraja muuttui tämän vuoden alusta 21 vuodesta 25 vuoteen. Tämä haastaa palvelujen järjestämistä ja vaatii palvelujen kehittämistä, jotta eri ikäisten jälkihuoltoon oikeutettujen lasten ja nuorten palvelutarpeisiin pystytään vastaamaan.

Ylipäätään lastensuojelussa on tapahtunut isoja muutoksia viimeisten vuosien aikana. Lastensuojelulaki on esimerkiksi muuttunut useita kertoja ja Kuntaliiton yhdessä sosiaali- ja terveysministeriön kanssa kunnille antamat laatusuositukset on päivitetty. Lastensuojelulain viimeisin muutospaketti odottaa parhaillaan lausuntokierrokselle lähtöä.

Tarve käydä keskustelua sekä saada vastauksia ajankohtaisiin kysymyksiin on kasvanut yhä tärkeämmäksi. Tämän myötä on syntynyt uusi Lastensuojelutunti-ohjelma, jossa käydään kuukausittain vuorovaikutteisesti läpi lastensuojelun ajankohtaisia asioita ja vastataan kuntien kysymyksiin.

Ohjelman toivotaan palvelevan kuulijoita mahdollisimman hyvin, joten kysymyksiä ja toiveita aihealueista otetaan mielellään vastaan. Kysymykset voi lähettää osoitteeseen soster@kuntaliitto.fi

Lähetys järjestetään Teamsissa ja linkit lähetyksiin lähetetään etukäteen Lastensuojelutunnille ilmoittautuneille. Kaikki lastensuojelun parissa työskentelevät ovat lämpimästi tervetulleita mukaan lähetykseen.

Ensimmäinen Lastensuojelutunti järjestettiin 29.10.2020. Lähetyksen teemana oli jälkihuollon ajankohtaiset kysymykset.