Erikoissairaanhoidon kysyntä laski tammi–elokuussa selvästi edellisvuodesta

Koronaepidemian vaikutukset näkyvät sairaanhoitopiirien vuoden 2020 tammi-elokuun talouden ja suoritteiden toteumatiedoissa, ilmenee Kuntaliiton julkaisemasta sairaanhoitopiirien osavuosikatsauksesta.

Sairaanhoitopiirit saivat lähetteitä peräti 10,8 prosenttia vähemmän ja sairaaloiden päivystyskäyntien määrä väheni 5,1 prosenttia verrattuna edellisvuoden vastaavaan tarkastelujaksoon.

Sairaaloissa hoitojaksoja kertyi yhteensä 9,7 prosenttia vähemmän ja hoitopäiviä 9,3 prosenttia vähemmän edellisvuoteen verrattuna. Leikkauksia tehtiin kaiken kaikkiaan 14,3 prosenttia vähemmän.

Toisaalta synnytysten määrä kääntyi nousuun: seurantatietojen mukaan synnytyksiä oli määrällisesti 300 edellisvuotta enemmän. Joka kolmas vauva syntyi Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiirin alueella.

Toimintatuotot vähenivät - kulut kasvoivat

Sairaanhoitopiirien toimintakulut kasvoivat alkuvuonna 2 prosentilla edellisvuodesta. Kustannusten kasvuun vaikuttivat etenkin koronapandemiaan varautumisen toimenpiteet. Kysynnän supistuminen sekä kiireettömien hoitojen siirtäminen vähensivät sairaanhoitopiirien toimintatuottoja yhteensä 1,8 prosentilla.

Tutustu sairaanhoitopiirien tammi-elokuun 2020 yhteenvetoon kysynnästä, tuotannosta ja taloudesta tästä.

Lue lisää sairaanhoitopiirien osavuosi- ja vuosikatsauksista täältä.