Jalkapallomaajoukkueen kapteeni Tim Sparv lahjoittaa pelipaitansa pääministeri Marinille – kannustaa yhteiskunnan avainpelaajien kanssa ilmastotekoihin

Pääministeri Sanna Marinille luovutettiin tänään maanantaina Suomen jalkapallomaajoukkueen kapteenin Tim Sparvin pelipaita vahvan ilmastoviestin kanssa. Hallituspuolueiden ilmastokokouksessa Helsingin Vuosaaressa lahjoitettua paitaa koristaa Sparvin nimikirjoituksen lisäksi Kuntaliiton toimitusjohtaja Minna Karhusen, Elinkeinoelämän keskusliiton toimitusjohtaja Jyri Häkämiehen, SAK:n puheenjohtajan Jarkko Elorannan ja muiden “Suomen ilmastomaajoukkueen avainpelaajien” nimikirjoitukset. He haluavat yhdessä Huuhkajien kapteenin kanssa kannustaa Suomen hallitusta viemään hallitusohjelmaan kirjatut ilmastotavoitteet maaliin.

- Olen aina uskonut, että me suomalaiset voidaan tehdä jotain sellaista, mitä ei ole aikaisemmin tehty. Me Huuhkajat näytettiin, että kaikki on mahdollista, kun on hyvä joukkuehenki ja rohkea asenne. Samaa voittaja-asennetta tarvitaan nyt ilmastotoimissa. Se on ottelu, jota ei ole varaa hävitä, sanoo Huuhkajien kapteeni Sparv.

Hallitusohjelman tavoitteina on tehdä Suomesta hiilineutraali vuoteen 2035 mennessä ja maailman ensimmäinen fossiilivapaa hyvinvointiyhteiskunta. Nyt hallitukselta odotetaan selkeitä toimenpiteitä tavoitteiden saavuttamiseksi. Tim Sparvin pelipaidan allekirjoittajat haluavat muistuttaa, että he - kuten suomalaisten selvä enemmistö - seisovat vahvojen ilmastotoimien takana.

- Suomalaisilla kunnilla on kunnianhimoiset ilmastotavoitteet. Ilmastokriisi ratkaistaan lopulta paikallisella tasolla, joten tavoitteidensa saavuttamiseen kunnat tarvitsevat valtion vahvaa kumppanuutta, sanoo Kuntaliiton toimitusjohtaja Minna Karhunen.

Ilmastokriisin ratkaisut löytyvät kyllä, kun luotamme suomalaisten korkeaan osaamiseen. Suomi voi näyttää maailmalle, että ratkaisut ovat myös talouden ja työllisyyden kannalta kannattavia. Suomella on ainutlaatuinen mahdollisuus olla globaali suunnannäyttäjä ja uusien teknologioiden viejä,  sanoo Elinkeinoelämän Keskusliiton toimitusjohtaja Jyri Häkämies.

- Suomen vahvuus on ollut eri osapuolten välinen tiivis ja tavoitteellinen yhteistyö suurten yhteiskunnallisten kysymysten ratkaisemisessa. Meillä on nyt erinomainen paikka näyttää, miten hiilineutraali yhteiskunta rakennetaan sosiaalisesti oikeudenmukaisella ja kestävällä tavalla – hyvinvoinnista tinkimättä, SAK:n Jarkko Eloranta jatkaa.

Suomessa on viime vuosina nähty poikkeuksellisen laaja ilmastoherääminen ja kyselyjen mukaan suuri enemmistö suomalaisista odottaa päättäjiltä ilmastoimia{1}{2}{3}. Tim Sparvin pelipaitaan allekirjoittajiksi koottiin otos niistä lukuisista yhteiskunnan avainvaikuttajista ja organisaatioista, jotka ovat ilmaisseet tukensa vahvoille ilmastotoimille ja tavoitteelle tehdä Suomesta hiilineutraali 2035 mennessä. Nimikirjoituksellaan lähtivät mukaan Jyri Häkämies (EK), Jarkko Eloranta (SAK), Mikael Pentikäinen (Suomen Yrittäjät), Piia-Noora Kauppi (Finanssiala), Hanna Paulomäki (Greenpeace), Minna Karhunen (Kuntaliitto), Milla Kalliomaa (Mannerheimin lastensuojeluliitto), Olli Rehn (Suomen Pankki) Tapio Hautamäki (Suomen ylioppilaskuntien liitto), Laura Kolehmainen (Climate Move) ja Jari Niemelä (Helsingin yliopisto).
Aloite paidan lahjoittamiseen pääministerille ja hallituksen ilmastotoimien kirittämiseen syntyi ympäristöjärjestö Greenpeacen, EK:n ja SAK:n välisistä keskusteluista.

- Vahvojen ilmastotoimien takana seisovien suomalaisten joukkue on ennennäkemättömän moniääninen ja laaja. Se, mitä nyt tarvitaan, on vahva johtajuus, jolla sovitetaan erimielisyydet ja kohdataan vaikeatkin kysymykset, jotta ilmastotoimet saadaan maaliin ja Suomi maailmankartalle, kommentoi Greenpeacen maajohtaja Hanna Paulomäki.

Lisätiedot ja haastattelupyynnöt

Juuso Janhunen, tiedottaja, Greenpeace
juuso.janhunen@greenpeace.org

Kaisa Kosonen, ilmastoasiantuntija, Greenpeace
kaisa.kosonen@greenpeace.org

{1} Ilmastobarometri 2019: 70 % suomalaisista haluaa, että ilmastokriisin ratkaisu on kuluvan hallituskauden kärkiteema.

{2} Tiedebarometri 2019: 73 % vastaajista: "Ilmastonmuutoksen eteneminen on todellinen ja vakava uhka, joka vaatii poliittisilta päättäjiltä tehokkaita toimia"

{3} EK:n teettämä kysely Taloustutkimuksella: Hiilineutraalia Suomea vuoteen 2035 mennessä kannattaa 63 prosenttia suomalaisista, Ks. EK:n tiedote 20.11.2019

Kuntaliiton ratkaisut teknisen toimen osaajapulaan

Tutustu Kuntaliiton ratkaisuihin!