
- Ikääntyneiden palveluiden järjestäminen
- Ikääntyneiden sosiaalipalvelut
- Ikääntyneiden omaishoito
Kunnista on tullut kysymyksiä kauppapalvelun järjestämiseen liittyen. Olemme koonneet ohjeistusta, jota päivitetään tarvittaessa.
Kauppa-asioiden hoitamiseen liittyvät tiedot ja vaihtoehdot olisi hyvä olla selkeästi koottuna kunnan kotisivuille.
Tavoitteena on hyvin koordinoitu yhden yhteydenoton kanava (mm. chat, puhelin).
Jos sekä kuntayhtymä sote-palvelujen järjestäjänä että kunta järjestää kauppapalvelua, tulee huolehtia kuntalaisille päin selkeästi informoidusta yhteydenotto-osoitteesta ja -kanavasta. Kunta ja kuntayhtymä sopivat keskenään, miten asiasta tiedotetaan.
Kauppapalvelu voidaan järjestää sosiaalihuoltolain mukaisena kotipalveluun/kotihoitoon kuuluvana asiointipalveluna, jolloin sen järjestämisvastuu on sote-palvelut itse järjestävällä kunnalla tai sote-kuntayhtymällä.
Kunta voi järjestää kauppapalvelun myös yleisen toimialan perusteella.
Palveluun liittyvä palvelutarpeen arviointi ja päätöksenteko:
Mikäli kauppapalvelu järjestetään sosiaalihuoltolain perusteella kotipalveluun sisältyvänä asiointipalveluna (Soshl 19§) ja kunnalla tai kuntayhtymällä on palveluun asiakasmaksu, kunta tai kuntayhtymä voi tehdä esim. määräaikaisen päätöksen siitä, että tietyllä aikavälillä (esim. 1.3.-30.6.2020) tästä palvelusta ei peritä asiakasmaksua. Näin turvataan ennen koronaepidemiaa kauppapalvelua saaneiden asiakasmaksua maksaneiden ja uusien epidemian vuoksi kauppapalvelua saavien yhdenvertaisuus asiakasmaksujen suhteen.
Mikäli kauppa-asiointia tai ruoka-apua järjestää kunta yleisen toimialan perusteella, kunta päättää palvelun maksuista. Mikäli kauppapalvelu järjestetään maksuttomana, kannattaa huolehtia kuntalaisten informoinnista palvelun maksuttomuudesta. Tällä ehkäistään kuntalaisten epäselvyyttä asiassa, jossa kunta hoitaa kauppapalvelun maksutta ja kuntayhtymän palvelusta on maksettu asiakasmaksua.
On tärkeää huolehtia, että mahdollinen sote-palveluja järjestävä kuntayhtymä ja kunta sopivat keskenään selkeästi tiedottamisesta ja toimintamalleista, jotta kauppapalvelu toteutuu kuntalaisille hyvin koordinoituna, ja kuntalaiset tietävät, mihin ottavat yhteyttä missäkin tilanteessa.