Kohti kuntavaalivuotta 2021: Vuoden valtuutettua etsitään

Vuoden valtuutettu

Kuntien luottamushenkilöiden työtä korostetaan ja kehitetään toista kertaa järjestettävällä Vuoden valtuutettu -kilpailulla, joka on avautunut Kuntaliiton verkkosivuilla. Arvioinnissa korostetaan yhteistyötaitoja, ja myös palkinto menee valittavan henkilön edustaman kunnanvaltuuston työn kehittämiseen.

Viime vuonna Vuoden valtuutetuksi valittiin Hilkka Kemppi Asikkalasta. Asikkalan kunta on käyttänyt 10 000 euron palkintostipendin valtuuston koulutukseen ja yhteistyöhön kunnan elinvoiman kehittämiseksi. Vuoden valtuutetuksi ehdotettiin kaikkiaan 46 valtuutettua 35 kunnasta.

Kilpailu antaa kuntien luottamushenkilöille, viranhaltijoille ja myös kuntalaisille ja yhteistyökumppaneille mahdollisuuden kertoa esimerkillisen valtuutetun toiminnasta ja onnistumisista. Vuosi sitten ehdokkaita nimesivät niin yksittäiset kuntalaiset, kunnanjohtajat kuin kunnanhallitukset ja -valtuustotkin yhteisesti.

Kuntaliitto haluaa kilpailulla nostaa esiin paikallisesti ja valtakunnallisesti luottamushenkilöitä, jotka toimivat esimerkillisesti tulevaisuuden rakentajana ja yhteistyön edistäjänä. Samalla liitto valmistelee luottamushenkilön taitokehikkoa, johon kilpailulla haetaan evästyksiä. Taitokehikko voi palvella esimerkiksi ensi vuoden kuntavaalien ehdokkuuksien punnitsemisessa.

Pitkäjänteinen ja strateginen ajattelu on valtuutetun työn pohjana, ja samalla nykyaika vaatii uudistumiskykyä ja uusien ratkaisumallien esiin nostamista. Valtuutetuilla on paljon käytännön mahdollisuuksia rakentaa yhteistyötä ja toimia aloitteellisesti, ja näitä käytännön toimia nyt halutaan muillekin malliksi.

Kilpailun voittajan valitsee asiantuntijaraati, jossa on monipuolista kunta-asiantuntemusta. Raadissa ovat Kuntaliiton hallituksen puheenjohtaja Joona Räsänen, Vuoden valtuutettu 2019 Hilkka Kemppi, entinen kuntaministeri, kansanedustaja Anu Vehviläinen, Vaalan kunnanjohtaja Miira Raiskila, Turun kaupunginvaltuuston nuorin jäsen Alvar Euro, Kuntaliiton toimitusjohtaja Minna Karhunen ja muita Kuntaliiton asiantuntijoita.

Kilpailuun voi ilmoittaa ehdokkaita 10.3.-10.5.2020. Voittaja julkistetaan 10.6.2020 Kuntapuheenjohtajapäivillä Lappeenrannassa.

Lisätietoa kilpailusta ja ilmoittautumisohjeet löytyvät osoitteesta www.kuntaliitto.fi/vuodenvaltuutettu .

Lisätietoja:

Sini Sallinen, kuntakehitys- ja tutkimusjohtaja, Suomen Kuntaliitto, 050 464 5662