Koronan vaikutukset näkyvät jo sairaanhoitopiirien taloudessa

Koronapandemian vaikutus näkyy jo sairaanhoitopiirien tammi-huhtikuun 2020 talouden ja suoritteiden toteumatiedoissa, ilmenee Kuntaliiton julkaisemasta sairaanhoitopiirien osavuosikatsauksesta. Myös erikoissairaanhoidon kysyntä väheni tammi–huhtikuussa 2020 selvästi edellisvuodesta.

Sairaaloiden päivystyskäyntien määrä väheni alkuvuodesta peräti 9,1 prosenttia ja käyntien kokonaismäärä väheni 5,1 prosenttia verrattuna edellisvuoden vastaavan ajanjakson käyntimääriin.

Sairaaloissa hoitojaksoja kertyi yhteensä 10,2 prosenttia vähemmän ja hoitopäiviä 8,3 prosenttia vähemmän edellisvuoteen verrattuna. Leikkauksia tehtiin kaiken kaikkiaan 17,3 prosenttia vähemmän.

Toisaalta synnytysten määrä kääntyi nousuun: seurantatietojen mukaan synnytyksiä oli jopa 1,9 prosenttia edellisvuotta enemmän. Joka kolmas vauva syntyi Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiirin alueella.

Toimintakulut kasvoivat

Sairaanhoitopiirien toimintakulut kasvoivat alkuvuonna 2,4 prosenttia edellisvuodesta. Kustannusten kasvuun vaikuttivat etenkin koronapandemiaan varautumisen toimenpiteet. Kysynnän supistuminen sekä kiireettömien hoitojen siirtäminen vähensivät sairaanhoitopiirien toimintatuottoja yhteensä 3,3 prosentilla.

Tutustu alla sairaanhoitopiirien tammi-huhtikuun 2020 yhteenvetoon kysynnästä, tuotannosta ja taloudesta.

Lue lisää sairaanhoitopiirien osavuosi- ja vuosikatsauksista täältä.