Kunnille tarjolla avustusta öljylämmitysjärjestelmän poistamiseen - valtio kuittaa jopa 25 prosenttia kustannuksista

5.10.2020 alkaen kuntien on mahdollista hakea uuttaa avustusta öljylämmitysjärjestelmän poistamiseen ja lämmitysmuodon muuttamiseen kestävämmäksi niiden omistamissa kiinteistöissä Avustuksen määrä on 25 prosenttia hyväksytyistä kustannuksista, kun kunta on liittynyt vapaaehtoiseen energiatehokkuussopimukseen. Muutoin avustus on 20 prosenttia. Yhteensä kuntien lämmitysremonttiavustukseen on varattu noin 15 miljoonaa euroa.

Suomen hallitusohjelmassa on asetettu tavoitteeksi luopua 2030-luvun alkuun mennessä fossiilisen öljyn käytöstä lämmitysmenetelmänä. Julkiselle sektorille tavoite on asetettu vuoteen 2024 ja kunnilla on nyt oiva mahdollisuus siirtyä kestävämpään lämmitystapaan tuen avulla ja näyttää esimerkkiä toiminnallaan.

Uuden lämmitysjärjestelmän on käytettävä muuta kuin fossiilista polttoainetta. Avustettaviin kustannuksiin hyväksytään tavanomaiset lämmitysjärjestelmän muuttamisesta aiheutuneet suunnittelu-, purku-, kierrätys-, laite- ja asennuskustannukset.

Avustusta myönnetään vain kunnille ja kuntien omistamille liikelaitoksille.

Avustusta myönnetään 1.6.2020 alkaen syntyneisiin kustannuksiin. Avustusta ei myönnetä kustannuksiin, joihin hakijalle on jo myönnetty jotain muuta tukea.

Lisätietoja:

Avustus ja sen myöntäminen: kehittämispäällikkö Marianne Jauhola, Asumisen rahoitus- ja kehittämiskeskus ARA, p. 029 525 0819, marianne.jauhola@ara.fi

Kestävä elvytys: ympäristö- ja ilmastoministerin erityisavustaja Timo Juurikkala, p. 040 555 4013, timo.juurikkala@ym.fi

Rakennusten energiatehokkuus: rakennusneuvos Pekka Kalliomäki, ympäristöministeriö, p. 0295 250 114, pekka.kalliomaki@ym.fi

Kuntaliiton asiantuntijat, jotka voivat kertoa lisää

Löydä lisää sisältöä samoista teemoista
Kuvituskuva.

EU-vaalit ovat kuntavaalit

Tutustu EU-vaalikauden tavoitteisiimme

Kuntaliiton ratkaisut teknisen toimen osaajapulaan

Teknisen alan työvoimapula on pahenemassa. Kunnista puuttuu kaavoittajia, rakennustarkastajia, kiinteistöinsinöörejä ja rakennuttajia sekä monia muita maankäytön, rakentamisen ja infrapalvelujen ammattilaisia.

Tutustu Kuntaliiton ratkaisuihin!