Kuntaliiton Klash-kilpailun ratkaisu Annie Advisor tukee nuoria opintopolullaan

Kuntaliitto on tehnyt hankintasopimuksen Klash-kuntahaastekilpailun Nuoret opintopolulle -haasteen voittajaratkaisusta Annie Advisor Oy:n kanssa.

Kilpailussa haettiin ratkaisua toisen asteen opintojen keskeyttämiseen, oman opintopolun löytämiseen ja siihen kiinnittymiseen. Nuorten elämänhallintaan, hyvinvointiin ja sosiaaliseen asemaan liittyvät ongelmat ennakoivat opiskelun keskeyttämistä ja tätä kautta riski syrjäytymiseen kasvaa.

Annie Advisor -ratkaisu tarttuu haastavaan yhteiskunnalliseen ongelmaan uusilla dataperusteisilla teknologioilla. Automatisoitujen kyselyjen avulla Annie Advisor tunnistaa ajoissa opiskelijat, joilla on huolia, kysymyksiä tai tuen tarvetta. Mobiilikysely ohjaa opiskelijan tuen tarpeen perusteella oikeiden palveluiden äärelle, esimerkiksi keskustelemaan opinto-ohjaajan kanssa. Havaitsemalla tuen tarpeet ajoissa pyritään ehkäisemään haasteiden kasautumista ja niistä seuraavaa opintojen keskeyttämistä.

Kuntaliiton kanssa yhteistyössä kehitettävä ratkaisu on modulaarinen ja toteutetaan avoimella lisenssillä. Ratkaisua kehittää opiskeluhuollon haasteisiin erikoistunut Klash-kilpailun voittajatiimi Annie Advisor Oy nimisen startup-yrityksensä kautta. Kehitystyö ja pilotointi toteutetaan vuosien 2020-2022 aikana Vantaan Varian ammattioppilaitoksessa.

- Yhteistyö voittajatiimin ja Vantaan Varian kanssa on sujunut innostuneissa tunnelmissa. On ollut mielenkiintoista seurata tällaista innovatiivista yhdessä tekemistä, kertoo Kuntaliiton varatoimitusjohtaja Timo Reina.

- Kuntaliiton ja Vantaan kaupungin kanssa alkavan pitkäaikaisen yhteistyön myötä pääsemme syventymään opiskelun tuen toimintaympäristöön. Opiskeluhuollon henkilöstön aktiivinen mukanaolo kehittämisessä varmistaa, että ratkaisusta tulee aidosti käyttäjiään arjessa palveleva, korostaa Annie Advisor Oy:n toimitusjohtaja Miska Noponen.

Mikä Klash?

Klash on valtakunnallinen haastekilpailu ja ideakiihdyttämö, joka järjestettiin vuonna 2019. Kilpailussa haettiin uusia ratkaisuja kuntien määrittelemiin ongelmiin. Ratkaisut keskittyvät lisäämään ihmisten, ympäristön ja talouden hyvinvointia.

- Kuntaliiton tavoitteena on toimia edelläkävijänä ja kehitysalustana kuntia koskettavien isojen yhteiskunnallisten haasteiden ratkomisessa. Innovaatio- ja haastekilpailun toteuttaminen sopii hyvin tähän tavoitteeseen, toteaa Kuntaliiton strategia- ja kehitysjohtaja Markus Pauni

Klash-haastekilpailu toteutettiin yhteistyössä yhteistyökumppaneiden kanssa (FCG, Keva, KL-Kustannus, Kuntahankinnat ja Kuntarahoitus). Kilpailussa syntyneet ratkaisut ovat kaikkien kuntien ja kuntayhtymien hyödynnettävissä.

Kiinnostaako Annie Advisor? Seuraa pilotoinnin etenemistä Vantaalla klash.fi -sivustolla.

Miska Noponen, toimitusjohtaja, Annie Advisor Oy
www.annieadvisor.com

Kuntien digiviikko 3.-7.6.2024

Digiviikolla keskustellaan digitalisaatiosta erityisesti kuntanäkökulmasta sekä tulosten että haasteiden kautta. Tarjolla on sekä live- että etätapaamisia.

Tutustu kuntien digiviikkoon.