Kuntaliitto avaa kaupungistumisen ilmiötä ja tuottaa tietoa päätöksenteon tueksi

Kuntaliitto on käynnistänyt kaupungistumisen vaikutuksia käsittelevän Kaupunkiin! -projektin, joka pyrkii herättämään keskustelua kaupunkien tulevaisuuden haasteista ja mahdollisuuksista. Tavoitteena on tuottaa tietoa erityisesti päätöksenteon tueksi.

Kuntaliitto avaa ja havainnollistaa kaupungistumisen vaikutuksia sekä tuottaa analysoitua, tulevaisuussuuntautunutta tietoa kaupunkien kehityksen kannalta keskeisistä ilmiöistä. Projektissa tarkastellaan miltä muun muassa väestökehitykseen, työpaikkoihin, ekologiseen kestävyyteen, talouteen ja palvelurakenteeseen sekä elinvoimaan liittyvät kysymykset näyttävät Suomessa 23 kaupungin (C23) kautta tarkasteltuina.

Kaupunkiin! -projekti toteutetaan vuoden 2020 aikana yhteistyössä kehittäjäkumppaneiden FCG:n, MDI:n, Perlaconin, Kelan ja Tampereen yliopiston kanssa.

Ensimmäiset, väestökehitykseen liittyvät tulokset ja analyysit julkaistaan kevään aikana.

Podcast: Kaupungistumisen voittajat ja häviäjät - vai onko niitä?

Kaupungistuminen kohtelee suomalaisia kuntia ja alueita eri tavoin. Osa kaupungeista kamppailee kasvun tuomien haasteiden kanssa ja samaan aikaan toisaalla väestön väheneminen aiheuttaa paineita. Aiheesta keskustelemassa kaupunkimaantieteen professori ja Kaupunkitutkimusinstituutin johtaja Mari Vaattovaara ja Kuntaliiton toimitusjohtaja Minna Karhunen. Kuuntele jakso tästä.

Löydä lisää sisältöä samoista teemoista