Kuntien ilmastojohtamisen valmennukseen mukaan 13 kuntaa

ilmava

Yhteensä 13 kuntaa eri puolilta Suomea lähtee kehittämään ilmastojohtamistaan yhdessä Kuntaliiton ja alan asiantuntijoiden kanssa. Vuoden 2021 alussa käynnistyvässä ILMAVA-valmennuksessa ovat mukana Asikkala, Forssa, Heinola, Hollola, Hämeenlinna, Hämeenkyrö, Imatra, Lahti, Tampere, Tornio, Turku, Porvoo ja Padasjoki. Valmennus toteutetaan yhteistyössä Lahden Euroopan ympäristöpääkaupunkivuoden kanssa.

- Mukana on erilaisia kuntia, joista monella on hyvin kunnianhimoiset ilmastotavoitteet ja ilmastotyötä on tehty jo pidempään. Valmennuksesta etsitään tukea ilmastotyön kokonaisuuden johtamiseen sekä muilta oppimiseen ja kokemusten vaihtoon, kertoo ilmastoasiantuntija Pauliina Jalonen.

Ensimmäistä kertaa järjestettävä valmennus koostuu orientaatiosta, kuntakohtaisesta työskentelystä, vertaisoppimisesta ja asiantuntijasparrauksesta. Yhteisten tavoitteiden rinnalla jokainen osallistuja syventyy myös johonkin kuntakohtaiseen ongelmaan.

Valmennuksen aloittavilla kunnilla on valtuustossa asetettu ilmastotavoite sekä käynnissä tavoitteellista ilmastotyötä. Valmennus on kohdennettu kuntien ylimmälle virkajohdolle ja poliittiselle johdolle. Myös kuntien asiantuntijat voivat osallistua johdon työtä tukevassa roolissa.

Valmennuksen järjestämistä tukevat ympäristöministeriö, Sitra, Kuntarahoitus ja Kestävä Lahti -säätiö.

Lisätietoja:

Pauliina Jalonen, ilmastoasiantuntija, p. 050 501 8602, pauliina.jalonen(at)kuntaliitto.fi

kuntaliitto.fi/ilmava