Miten ilmastonmuutokseen voidaan vaikuttaa kunnissa? Tukipaketti kuntien ilmastotyön tueksi julkaistu

Ilmastonmuutos ja kunnat

Kuntaliitto on julkaissut tukipaketin kuntien ilmastotyön tueksi. Paketin video ja opas on tarkoitettu tukemaan kuntien johtoa ja päätöksentekijöitä ilmastotyön hahmottamisessa ja suunnittelemisessa.

Ilmastonmuutos ja kunnat - opas kuntien ilmastotyön tueksi on erityisesti kuntien johdolle ja viranhaltijoille suunnattu opas, jonka tarkoituksena on toimia johdatuksena ilmastotyölle. Opas antaa kattavan kokonaiskuvan kunnista ilmastotoimijoina, kunnan eri sektoreiden merkityksestä ja mahdollisuuksista toimia.

-  Käytännön työ ilmastonmuutoksen hillitsemiseksi ja siihen sopeutumiseksi tehdään paikallisella tasolla. Kunnat ovat kuitenkin erilaisia ja jokainen tekee ilmastotyötä omista lähtökohdistaan käsin. Tukipaketin on tarkoitus antaa jokaiselle kunnalle ajatuksia ja keinoja oman ilmastotyön kehittämiseen, kertoo ilmastoasiantuntija Pauliina Jalonen.

Kunnissa tehdään päivittäin lukuisia päätöksiä, joilla on joko suoria tai epäsuoria vaikutuksia ilmastoon. Reilun kahden minuutin mittainen piirrosvideo antaa kokonaiskuvan siitä, mistä kuntien ilmastotyön kokonaisuus muodostuu.

Lataa maksuton Ilmastonmuutos ja kunnat - opas kuntien ilmastotyön tueksi

Katso ilmastovideo tästä.

Kuntaliiton ratkaisut teknisen toimen osaajapulaan

Tutustu Kuntaliiton ratkaisuihin!