MRL-uudistus etenee - rakentamisen lupajärjestelmä ja rakennusvalvonnan järjestäminen

Maankäyttö- ja rakennuslain kokonaisuudistuksen rakentamisen lupajärjestelmää ja rakennusvalvonnan järjestämistä koskevat alustavat pykäläluonnokset ovat tulossa kommenttikierrokselle.

Pykäläluonnoksissa ehdotetaan rakennusvalvonnan järjestämisen osalta kahden tason mallia, jossa kunta järjestäisi rakennusvalvonnan joko tavanomaisen tai vaativan tasoisena ja hankkisi tarvittaessa puuttuvaa osaamista toisilta rakennusvalvonnoilta. Lupajärjestelmän osalta muutoksia ehdotetaan niin lupatyyppeihin, lupakynnykseen kuin lupakäsittelyn järjestämiseen kunnan sisällä.

Kommentoitavat pykäläehdotukset koskevat lisäksi muun muassa rakennusvalvonnan vastuuta, digitaalisuutta ja rakennetun ympäristön tietojärjestelmää sekä pistokoemaista rakennustyönaikaista valvontaa.

Kuntaliitto järjestää 17.6.2020 klo 11.30-13.00 info- ja keskustelutilaisuuden, jossa esitellään pykäläluonnoksia ja arvioidaan niiden vaikutuksia kunnan toimintaan.

Tilaisuudessa pykäläluonnoksia esittelee ympäristöministeriön rakennukset ja rakentaminen -yksikön päällikkö Kirsi Martinkauppi. Lisäksi kuullaan kommenttipuheenvuoroja kuntien edustajilta.

Ilmoittaudu mukaan tilaisuuteen täällä.

Tilaisuuden alustukset tallennettaan ja tallenne löytyy tilaisuuden jälkeen Kuntaliiton verkkosivuilta.

Pykäläluonnokset ja kommentointipyyntö julkaistaan MRL-uudistuksen verkkosivuilla https://mrluudistus.fi/ Kommentointiaika päättyy heinäkuun alussa.

Tagit

Lakimies

Kännykkä
Vastuualueet