Talous- ja elinvoima-asiat Kuntamarkkinoilla

talous ja elinvoima

Miltä kuntatalouden tulevaisuus näyttää? Millaisia mahdollisuuksia etätyö tuo maaseudulle ja pieniin kuntiin? Toteutuuko työllisyystavoite? Tervetuloa seuraamaan kuntien talouteen ja elinvoimaan liittyviä seminaareja ja tapahtumia Kuntamarkkinoille!

Kuntamarkkinoilla ohjelmassa muun muassa:

9.9. klo 9.00-9.20 Pääekonomistin katsaus

9.8. klo 9.30-9.50 Valtionosuudet 2021

9.9. klo 10.00-10.45 Etätyön mahdollisuudet ja keinot pienissä kunnissa
Korona-aika on kartuttanut huomattavasti kokemuksiamme etätyön tekemisestä. Mitä näistä ja aiemmista kokemuksista voidaan oppia? Tule kuulemaan ajatuksia ja keskustelemaan paikkariippumattomasta työstä sekä siitä, miten etätyötä voidaan hyödyntää omalla alueella ja omassa organisaatiossa.

9.9.2020 klo 12-13 Hankinta-Suomi, kansallisen julkisten hankintojen strategian lanseeraus
Julkisten hankintojen kokonaisvolyymiksi on vuositasolla arvioitu 35 miljardia euroa. Julkiset hankinnat ovatkin merkittävä keino sekä hallitusohjelman että kuntien strategisten tavoitteiden saavuttamisessa.
Kuntamarkkinoilla julkaistavan julkisten hankintojen strategian avulla pyritään edistämään julkisiin hankintoihin käytettävien varojen yhteiskunnallista vaikuttavuutta sekä julkisen talouden kestävyyttä.

9.9. klo 13.30-14.14 Ajankohtaista julkisista hankinnoista
Katsaus julkisten hankintojen ajankohtaisiin teemoihin.

10.9. klo 11.00-12.30 Uudistuva kaupunkipolitiikka

10.9. klo 11.00-11.45 Kuntien elinvoimaa vahvistavat työllisyyspalvelut

Mitä työllisyydenhoidon elementtejä kuntiin jää, jos sosiaali- ja terveyspalvelut siirtyvät kunnilta pois? Työllisyydenhoito kaipaa uudistamista ja kekseliäitä raja-aidat ylittäviä ratkaisuja. Alueellisessa elinvoiman ekosysteemissä kuntien työllisyysyksiköt ovat vahvasti mukana tuottaen palveluja sekä työnantajille että työnhakijoille.

10.9. klo 14.30-16.00 Kuntien työllisyyskokeilut Kunnat ympäri Suomea valmistautuvat paikallisilla ja alueellisilla ratkaisuillaan tulevaan palvelurakenneuudistukseen. Kuntia yhdistää halu edistää työllisyyttä, vahvistaa kunnan elinvoimaa ja sitä kautta myös kuntalaisten hyvinvointia. Seminaarissa keskustellaan kuntacasien avulla asiakaslähtöisyydestä, palvelutarpeen arvioinnista, monialaisista palveluista, osaamisen vahvistamisesta, työnantajayhteistyöstä ja työllisyyden talousvaikutuksista.

koko Kuntamarkkinoiden ohjelma osoitteesta kuntamarkkinat.fi ja ilmoittaudu mukaan! Muista myös puoluejohdon paneeli keskiviikkona 9.9. klo 10.00-11.30.