Terveydenhuollon valtakunnallisten tietojärjestelmäpalvelujen käyttömaksuihin korotus

Kansallisista terveydenhuollon arkistopalveluiden käyttömaksuista päätetään vuosittain annettavalla maksuasetuksella, joka pohjautuu sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen sähköisestä käsittelystä annettuun lakiin (159/2007). Kansallisen arkistopalvelun, siihen liittyvän tiedonhallintapalvelun ja sähköisen lääkemääräyksen ylläpidosta sekä niihin liittyvistä varmennepalveluista aiheutuvat kustannukset katetaan niitä käyttäviltä palveluntuottajilta perittävillä maksuilla. Perittävien maksujen määrä vastaa palvelujen tuottamisesta aiheutuvien todellisia kustannuksia.

Kunnallisilta terveydenhuollon palvelun antajilta vuonna 2021 perittäväksi esitettävä maksu on tämänhetkisten laskelmien mukaan 2,432 euroa kunnan asukasta kohden.  Yksityisiltä terveydenhuollon palvelujen antajilta perittävä maksu on 0,431 euroa jokaisesta sähköisestä lääkemääräyksestä ja apteekeilta 0,053 euroa jokaisesta apteekin toimittamasta sähköisestä lääkemääräyksestä.

Kuntien maksuosuus nousee tähän vuoteen nähden 0,236 euroa asukasta kohden. Maksujen nousu aiheutuu uusista palveluista (mm. kuva-arkisto) sekä palveluiden määrän ja tason nostamisesta. Lisäksi valtioneuvosto päätti keväällä, että valtio perii takaisin Kanta-palveluihin annetun neljän miljoonan euron puskurirahaston vuosien 2021-2026 välisenä aikana.

Terveydenhuollon valtakunnalliset tietojärjestelmäpalvelut (Kanta-palvelut) on saatu laajasti käyttöön julkisessa terveydenhuollossa. Kuntaliitto pitää nykyistä rahoitusjärjestelmää kuitenkin kestämättömänä sen vuoksi, että kunnilla ei ole todellista mahdollisuutta vaikuttaa Kanta-palveluiden kehittämisestä syntyvien kustannusten jatkuvaan kasvuun. Koska Kanta-palvelut ovat lakisääteisiä kansallisia velvoitteita ja yhä enenemässä määrin kansalaispalveluita, Kuntaliitto pitää välttämättömänä, että ne tulee kattaa kokonaisuudessaan budjettirahoituksella.

Tässä uutisessa esitetyt luvut toimivat ennakkotietona ensi vuoden menoarviota varten, sillä työryhmän työ on toistaiseksi kesken ja asetus tullaan antamaan vasta syksyn aikana. Esitetyt luvut eivät kuitenkaan tulle olennaisesti enää muuttumaan.