Uusi opas kuntalaisten osallistumisen arviointiin

osallisuus

Osallisuuden arviointi auttaa kuntia kehittämään toimintaansa niin, että osallistumisella on hyödyllisellä tavalla vaikuttavuutta sekä kunnan toiminnassa että kuntalaisen elämässä. Tätä työtä tukemaan Kuntaliitto julkaisi oppaan kuntalaisten osallistumisen arvioinnista.

Osallisuutta tarkastellaan oppaassa kuntaorganisaation näkökulmasta: millaisia osallistumismahdollisuuksia kunnat tarjoavat kuntalaisille osallisuuden vahvistamiseen niin päätösten valmistelussa kuin palveluiden suunnittelussa ja kehittämisessä.

Opas sisältää osallisuuden arviointityökalun kunnille. Siinä osallisuustyötä arvioidaan kysymysten avulla, joihin vastaamalla kunta saa kokonaiskuvan siitä mitä toimia kunnassa tehdään kuntalaisten osallistumisen edistämiseksi ja mitä voisi vielä tehdä. Arviointimittarit ovat enimmäkseen kysymyksiä, joihin vastataan ”Kyllä/Ei”.

Opas on suunnattu erityisesti kuntien johdolle ja viranhaltijoille – mutta myös kaikille muille kuntalaisten osallistumisen edistämisestä ja sen kehittämisestä kiinnostuneille.

Kuntalaisten osallistumisen arviointi -opas on maksuton verkkojulkaisu ja saatavilla Kuntaliiton verkkosivulta www.kuntaliitto.fi/julkaisut

Arviointityökalu on saatavilla myös pdf-lomakkeena Innokylän työkaluista

Kuntalaisten osallistumisen arviointia kehitetään Innokylässä

Juuri ilmestynyt opas keskittyy kuntalaisten osallistumisen arviointiin. Yksittäisten suoritteiden, kuten kyselyn vastaajamäärien, mittaamista tärkeämpää on nähdä kunnan tekemän osallisuustyön kokonaisuus ja todentaa osallistumisen vaikuttavuutta. Tätä työtä jatketaan Innokylän verkkopalvelussa.

Innokylässä on kokonaisuus Kuntalaisten osallisuuden arviointi -kunnan näkökulma, johon on tarkoitus koota kunnille malleja ja työkaluja osallisuustyön tekemisen vaikuttavuuden arviointiin. Kokonaisuus tarjoaa jatkossa kuntaesimerkkejä hyödynnettäväksi ja edelleen jalostettavaksi.

Lisätietoja

Sirkka-Liisa Piipponen, erityisasiantuntija, p. 050 448 3366, Sirkka-Liisa.Piipponen(a)kuntaliitto.fi

Päivi Kurikka, erityisasiantuntija, p. 050 301 9068, Paivi.Kurikka(a)kuntaliitto.fi