Vaikutukset kuntien solmimiin sopimuksiin

Gramex tarjoaa taustamusiikin striimauksen suoratoistolupaa

Kunnat tarvitsevat tekijänoikeusorganisaatioilta ostetut luvat muun muassa silloin kun ne käyttävät järjestämissään tilaisuuksissa taustamusiikkia tai kopioivat aineistoja opetuskäyttöön.
kuulokkeet_kuvituskuva

Koronapoikkeuksen päättyminen

Gramexin niin sanotun koronapoikkeusstriimausluvan voimassaolo päättyy 30.9.2021. Lokakuun 2021 alusta lähtien suoratoistoluvan myöntää Gramexin puolesta Musiikkiluvat.fi.

Striimausluvan hankkiminen edellyttää voimassa olevaa Kuntasopimusta, ja striimaamisen tulee Gramexin mukaan olla kohdistettua vain kuntalaisille. Striimausluvan kustannus on 20 % kunnan suorittamasta Kuntasopimuksen hinnasta.

Taustamusiikin käyttö kunnan järjestämässä tapahtumassa edellyttää lupaa

Kun kunta järjestää ei-kaupallisen tilaisuuden ja striimaa eli suoratoistaa käyttämäänsä taustamusiikkia verkko-osallistujille, kunta tarvitsee Gramexilta ns. striimausluvan.

Taustamusiikin käytön striimausluvan perusteella verkko-osallistuja voi osallistua etänä tapahtumaan samanaikaisesti tapahtuman ollessa käynnissä. Asiasta käytetään myös ilmaisuja livestriimaus tai reaaliaikainen suoratoisto.

Kunnan käyttämä sovellus voi olla esimerkiksi Teams, Zoom tai Meet. Tai kunta voi lähettää tapahtumaa omalta verkkosivultaan. Suoratoiston tulee siis tapahtua sellaiselta lähetysalustalta, jolla kunta voi itse hallita osallistujia ja esitettäviä sisältöjä.

Gramexin striimausluvan pohjalta kunta ei saa tallentaa eikä jälkiesittää tapahtumaa, eikä käyttää sen esittämiseen sellaisia some-alustoja kuten Youtube, Instagram, Facebook tai TikTok.

Mistä puhutaan kun puhutaan taustamusiikista

Kunta tarvitsee luvan, kun se järjestää itse muun muassa seuraavia tapahtumia:

• ohjatut jumppa-, tanssi- ja liikuntatunnit
  • musiikkileikkitunnit ja -kerhot
  • liikuntanäytökset ja -harjoitukset
  • urheilutapahtumat
  • koulujen ja päiväkotien ja kunnan järjestämien kerhojen juhlat
  • oppilaskuntien tapahtumat
  • erilaiset koulutukset ja työhyvinvointia edistävä toiminta
  • henkilöstö- ja asiakastilaisuudet
  • kunnan kokoukset

Tapahtuman jälkiesittäminen edellyttää erillistä lupaa

Mikäli kunta haluaa striimata tapahtuman kaupallisten somealustojen – kuten Youtube, Instagram, Facebook, TikTok ja vastaavat – kautta, musiikinesitystä koskeva tekijänoikeuskorvaus ei ole Gramexin luvalla mahdollista. Luvat kaupallisten somealustojen käyttöön ja jälkiesittämiseen myöntävät käytettyjä äänitteitä edustavat levy-yhtiöt ja Teosto.

Tekijänoikeussuositussopimukset

Kuntaliitto on neuvotellut suositussopimukset

• Kopiosto ry:n kanssa kuntien kopiointikorvauksista ja tallennekorvauksista.
  • Säveltäjäin tekijänoikeustoimisto Teosto ry:n kanssa kuntien musiikinesitystä koskevasta tekijänoikeuskorvauksesta.
  • Esittävien taiteilijoiden ja äänitteiden tuottajien tekijänoikeusyhdistys Gramex ry:n kanssa esityskorvauksesta äänitemusiikin julkisesta esittämisestä.

Käytännössä kunnat ovat liittyneet kyseisiin sopimuksiin.

Aiheesta lisää

Muualla verkossa