Harrastamisen Suomen mallin kehittäminen etenee - verkostot kuntien tueksi

Kuntavetoisen harrastamisen Suomen malli pilotointi peruskouluikäisille lapsille ja nuorille etenee vauhdilla. Aluehallintovirastot ovat myöntäneet valtionavustusta n. 17 miljoonaa euroa 235 kunnalle. Avustusta myönnettiin yhteensä 226 harrastusta edistävälle hankkeelle, jotka toteutetaan koulujen lukuvuonna 2021-2022. Ensimmäisen pilotointivaiheen jälkeen hankkeeseen osallistuvien kuntien määrä on käytännössä tuplaantunut.

Opetus- ja kulttuuriministeriö on nimennyt jatkotoimia valmistelevan työryhmän, jossa ovat edustettuna samat tahot (ml. Suomen Kuntaliitto) kuin Suomen mallin ensimmäistä vaihetta työstäneessä työryhmässä. Työryhmän tehtäviin kuuluu löytää keinoja, jolla saavutettaisiin vakiintuneempi malli. Nykyinen rahoitus ei ole pysyväluonteista.

Kunnat ovat tehneet pitkäjänteistä ja monipuolista kehittämistyötä lasten ja nuorten mielekkään vapaa-ajan edistämiseksi. Tätä onkin hyödynnetty monessa kunnassa alustamaisen toimijuuden saavuttamiseksi ja koordinoinnin vahvistamiseksi.

Lasten kulttuurikeskusten liitto toimii harrastamisen Suomen mallin yhteyspisteenä

Yhteyspiste kokoaa keskeistä tietoa harrastamisen Suomen malliin liittyvistä asioista, materiaaleista, hyvistä käytänteistä ja mukana olevista kunnista. Kunnille yhteispiste muun muassa välittää tietoa harrastustoimintaa järjestävistä toimijoista. Yhteyspisteen keskeinen tiedon ja materiaalin välityskanava on verkkosivusto harrastamisensuomenmalli.fi.

Harrastamisen Suomen mallin koordinaattorina toimii Tarja Vartiainen, joka toivoo saavansa kunnissa olevien koordinaattorien yhteistietoja, jotta hän voi välittää tietoa muun muassa tulevista verkostotapaamisista. Pyydämme kuntien koordinaattoreita olemaan yhteydessä Tanja Vartiaiseen verkoston yhteystietojen ajantasaistamiseksi.

Harrastamisen Suomen mallin yhteyspiste
Tarja Vartiainen, koordinaattori
Opetushallitus, PL 380, 00530 Helsinki
Käyntiosoite: Hakaniemenranta 6, 00530 Helsinki
tarja.vartiainen@oph.fi
+358 50 577 8907

Harrastamisen Suomen mallin hankekuntien ensimmäinen verkostotapaaminen on 9.9. klo 12-14. Tilaisuus järjestetään etäyhteydellä Teamsin välityksellä.

Ensimmäisen tapaamisen aiheena ovat Porin harrastushybridi, Turun etsivän harrastustoiminnan pilotointi ja Harrastamisen Suomen mallin yhteyspisteen palvelut kunnille. Webinaarin kohderyhmänä ovat kuntien Harrastamisen Suomen mallin yhdyshenkilöt, harrastustoiminnan koordinaattorit ja muut kuntien harrastamisen mallin työntekijät.

Ilmoittautuminen tapaamiseen 5.9. mennessä: https://harrastamisensuomenmalli.fi/tapahtumat/verkostotapaaminen/