Kehyskuntaverkoston kuulumisia

Kehyskuntaverkosto uusien puheenjohtajien myötä kohti tulevaa

Kun kehyskuntaverkosto jälleen aktivoituu vilkkaimman kesälomasesongin jälkeen, puhaltavat verkostossa uudet tuulet keskeisten henkilöstövaihdosten myötä.

Kehyskuntaverkoston jäseniä ovat mukana olevien kuntien ja kaupunkien johtajat sekä valtuustojen ja hallitusten puheenjohtajat. Elokuun alussa aloittavien uusien valtuustojen ja hallitusten mahdolliset uudet puheenjohtajat ovat tervetulleita mukaan verkostomme toimintaan.

Verkostotoiminnan perusrungon muodostavat neljä kertaa vuodessa järjestettävät verkostokokoukset ja niitä edeltävät työvaliokunnan kokoukset. Työvaliokunta, johon kuuluu yksi viranhaltijajäsen kultakin kaupunkiseudulta, valmistelee verkostotapaamisia sekä mahdollisia nopeaa reagointia vaativia edunvalvonnallisia asioita.

Lahden seudun johtoa

Kuvassa Lahden kehyskuntien johtajat (vasemmalta lukien) Osmo Pieski (kaupunginjohtaja, Orimattila), Päivi Rahkonen (kunnanjohtaja, Hollola), Rinna Ikola-Norbacka (kunnanjohtaja, Asikkala) sekä Jari Parkkonen (kaupunginjohtaja, Heinola).

Henkilöstömuutoksia uudelle kaudelle

Kehyskuntaverkoston puheenjohtajana ja varapuheenjohtajana toimii luottamushenkilö. Syyskauden ensimmäisessä verkostotapaamisessa 2.9.2021 kehyskuntien valtuustojen ja hallitusten puheenjohtajista valitaan verkostolle uusi puheenjohtaja sekä varapuheenjohtaja. Verkoston työvaliokunnan puheenjohtajana toimii puolestaan kunnan- tai kaupunginjohtaja. Myös tähän tehtävään valitaan syyskauden alkajaisiksi uusi henkilö.

Nyt on hyvä hetki ryhtyä pohtimaan, millä seuraavilla alueilla on halukkuus ottaa vuorollaan vetovastuuta verkoston sekä poliittisesta että operatiivisesta johtamisesta. Verkoston elävyyden ja valtakunnallisen sitoutumisen ylläpitämiseksi on suotavaa, että sekä verkoston että työvaliokunnan puheenjohtajuudet siirtyvät uuden valtuustokauden alkaessa rotaatioperiaatteella eteenpäin seuraaville henkilöille ja uusille kaupunkiseuduille.

Verkoston ja työvaliokunnan puheenjohtajuus on vaativaamutta myös antoisaa. Tehtävissä auttaa kokemus, joustava mielenlaatu, aktiivisuus, hyvät vuorovaikutustaidot ja aito halu tehdä yhdessä. Tehtävät tarjoavat laajat valtakunnalliset verkostot ja mahdollisuuden aitoon vaikuttamiseen.

Koko kehyskuntaverkosto kiittää jo tässä kohtaa ansiokkaasta ja hyvästä yhteistyöstä väistyvää puheenjohtajaa Erkko Nykästä (Siilinjärven kunnanhallituksen puheenjohtaja), varapuheenjohtajaa Mari Viljasta (Limingan kunnanvaltuuston puheenjohtaja) sekä vuodesta 2015 saakka työvaliokunnan puheenjohtajana toiminutta Oskari Auvista (Kangasalan kaupunginjohtaja).

Uudet tuulet puhaltavat myös verkoston koordinaation suunnalta, sillä verkoston koordinaattori Jaana Halonen (erityisasiantuntija, Kuntaliitto) jää elokuusta alkaen 6 kuukauden mittaiselle vuorotteluvapaalle. Jaanaa paikkaamaan verkoston uudeksi koordinaattoriksi astuu Miska Smolander (koordinaattori, Kuntaliitto).

Lisätietoja kehyskuntaverkoston ja työvaliokunnan toiminnasta Jaana Haloselta (2.7.2021 saakka) ja Miska Smolanderilta sekä Kuntaliitto.fistä täältä.

Kuntaliiton asiantuntijat, jotka voivat kertoa lisää

Löydä lisää sisältöä samoista teemoista