Kuntamarkkinat 15.-16.9.

Kunnat ja ilmastonmuutos Kuntamarkkinoilla

kuma

Käytännön työ ilmastonmuutoksen hillitsemiseksi ja siihen sopeutumiseksi tehdään paikallisella tasolla. Kunnissa tehdään päivittäin lukuisia ilmastoon liittyviä päätöksiä. Mitä ajankohtaista tapahtuu esimerkiksi kiertotaloudessa, energiakysymyksissä tai liikenteen saralla? Tutustu Kuntamarkkinoiden ohjelmaan:

Ke 15.9. Kunnan ilmastotyö - mitä siitä pitäisi tietää?
Kunnilla on paljon erilaisia keinoja tehdä ilmastotyötä. Miten tehdä vaikuttavia päätöksiä? Esillä kuntien ilmastotyön peruskäsitteet sekä opastusta päästötietojen tulkintaan. Kysy ja haasta!

Ke 15.9. Luontoarvot ja ekologinen kompensaatio kuntien maankäytössä
Luonnon monimuotoisuus heikkenee ja uhkaa myös ihmisen hyvinvointia. Kuntien maankäyttöön kohdistuu kuitenkin erityisesti kasvavilla kaupunkiseuduilla luontoarvojen säilyttämisen ohella myös muita ihmisen hyvinvointia, palvelujen saavutettavuutta ja kuntien talouden tasapainoa tukevia tavoitteita. Tässä seminaarissa keskustelemme siitä, olisiko ekologisesta kompensaatiosta apua näiden tavoitteiden yhteen sovittamiseen, luontoarvojen kokonaisheikentymättömyyden saavuttamiseen. Tutustumme ekologisen kompensaation käsitteeseen, sitä koskevaan lainsäädäntöön ja kehittämistyöhön kunnissa.

Ke 15.9. Uudistuva jätelaki ja kunnat
Kohti kierrätystä! Tule kuulemaan uunituoreen jätelain tilannekatsausta.
Miten kuntien jätehuoltoa on kehitettävä ja muutettava lähivuosien aikana?

Ke 15.9. Kuntien kiertotaloustyön helmiä
Tule kuulemaan kiertotalouden kärkikuntien työstä ja poimimaan helmet itsellesi.
Tilaisuudessa kuntien edustajat kertovat hyviä esimerkkejä kiertotaloustyöstä.

Ke 15.9. Kestävän kehityksen budjetointi

To 16.9. Maankäyttö- ja rakennuslain uudistuksen tilannekatsaus
Maankäyttö- ja rakennuslain uudistuksessa odotetaan lakiluonnosta lausunnolle syyskuussa. Kuntaliiton asiantuntijat esittelevät keskeisimmät muutokset ja kertovat näkemyksensä lakiluonnoksesta ja sen keskeisistä kuntavaikutuksista. Tule kuulemaan viimeisimmät vinkit lausuntokierrokselle!

To 16.9. Energiatehokkuus ja uusiutuva energia - ajankohtaista kunnille

To 16.9. Uusia tuulia kuntien liikkumispalveluissa
Tarjolla parhaita paloja liikkumispalvelujen kehittämisestä.

Vuoden 2021 Kuntamarkkinoiden teemana on ”Innovatiiviset ja uudistuvat kunnat”. Ohjelmasisällön punaisena lankana on ratkaisukeskeisyys. Miten ja millä välineillä suunnata katse kestävään tulevaisuuteen? Millaisia ovia on avattava, jotta innovaatiot saadaan valjastettua kuntien uudistumisen ja elinvoimaisena säilymisen tueksi?

Katso koko Kuntamarkkinoiden ohjelma osoitteesta kuntamarkkinat.fi ja ilmoittaudu mukaan! Muista myös puoluejohdon paneeli keskiviikkona 15.9. klo 12.00-13.30.