Palvelutarpeen kasvu ja hoitovelan purkaminen näkyy sairaanhoitopiirien tammi-elokuun 2021 tuloksissa

Vuonna 2021 jatkuneesta koronaepidemiasta huolimatta, ei kiireetöntä palvelutoimintaa ole jouduttu supistamaan vuoden 2020 tammi-elokuun tapaan. Korona-aikana kertynyttä hoitovelkaa on purettu ja erikoissairaanhoidon palvelutuotannon määrä on kasvanut edellisen vuoden tammi-elokuuhun verrattuna, ilmenee Kuntaliiton julkaisemasta sairaanhoitopiirien vuosikatsauksesta.

Erikoissairaanhoidon kysyntä kasvoi tammi-elokuussa 2021 selvästi edellisvuodesta. Sairaanhoitopiirit saivat lähetteitä peräti 10,8 prosenttia enemmän verrattuna edellisvuoden vastaavaan ajanjaksoon. Sairaanhoidon päivystyskäyntejä kertyi 8,2 prosenttia enemmän.

Leikkaustoimenpiteitä tehtiin sairaaloissa kaiken kaikkiaan 12,7 prosenttia enemmän.

Tekonivelleikkauksia leikattiin 21,5 prosenttia enemmän - kaihileikkauksia kaikkiaan 23,5 prosenttia. Elokuun 2021 lopussa näihin toimenpiteisiin oli sairaaloiden pisimmät yksittäiset hoitojonot (THL 8.10.2021).

Hoitojaksoja sairaaloissa kertyi 3,4 prosenttia enemmän. Sairaaloiden ensikäyntien määrä kasvoi 10,3 % ja käyntien määrä yhteensä 8,4 prosenttia.

Synnytysten määrä kasvoi ajanjaksolla positiivisesti 6,0 prosenttia vuoteen 2020 verrattuna. Joka kolmas vauva syntyi Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiirin alueella.

Palvelutuotannon kasvaessa myös kustannukset nousevat

Pandemiaan varautuminen muutti sairaanhoitopiirien varsinaista palvelutoimintaa huomattavasti vuonna 2020. Vuonna 2021 hoitojonoja on purettu, palvelutuotanto on kasvanut ja lähestynyt normaalituotantoa. Tämä näkyy selvästi myös korkeimpina kustannuksina ajanjaksolla.

Sairaanhoitopiirien toimintakulut kasvoivat tammi-elokuussa 2021 yhteensä 8,2 prosenttia edellisvuodesta - toimintatuotot 13,6 prosenttia.

Tilikauden tulos oli sairaanhoitopiireissä positiivinen neljää lukuun ottamatta - yhteensä 76 miljoonaa euroa.

Tutustu alla sairaanhoitopiirien tammi-elokuun 2021 yhteenvetoon kysynnästä, tuotannosta ja taloudesta: