Kuntaliiton kuntavaakunakokoelma on nyt täydellinen

Sortavala, Käkisalmi ja Koivisto saivat muistovaakunansa

Kuntaliitto on saanut valmiiksi kuntavaakunoiden täydellisen kokoelman, joka kattaa kaikki Suomen nykyisten ja entisten kuntien vaakunat. Uusina vaakunoina joukkoon liittyivät Sortavalan, Käkisalmen ja Koiviston maalaiskuntien vaakunat luovutetuilta alueilta.

Luovutettujen alueiden maalaiskuntien vaakunat on luotu niin sanotuiksi muistovaakunoiksi. Vaakunat on luotu jälkikäteen maantieteen, historian ja nimistön pohjalta. Suunnittelussa on noudatettu heraldisia ohjeita.

Puuttuneet vaakunat ovat uusia, sillä luovutetun Karjalan maalaiskuntien olemassaolon aikana vain kaupungeilla oli omia vaakunoita. Kaikki kunnat saivat vaakunaoikeuden vuonna 1949.

627 kuntavaakunaa kautta historian

Kuntaliiton täydellinen vaakunakokoelma käsittää kaikki nykyisen kuntajaon mukaiset vaakunat sekä lakkautettujen ja luovutettujen alueiden kuntien vaakunat. Vaakunoita on yhteensä 627 kappaletta.

- Kokoelma on ainutlaatuinen ja arvokas, summaa Kuntaliiton toimitusjohtaja Minna Karhunen

Uudet vaakunat saavat paikkansa Kuntaliiton toimitiloissa Helsingissä. Yksilötasolla muistovaakunat ylläpitävät karjalaista identiteettiä.

- Karjalaisten pitäjien muistamisen kannalta on hienoa, että jokaisen pitäjän yhteyteen on liittää vaakuna. Menetetyt kotikonnut elävät vaakunassa. Luovutetun alueen jokaisen vaakunan symboliikasta löytää jotakin juuri sitä pitäjää koskettavaa, kuvailee Karjalaisten pitäjäyhdistysten liiton puheenjohtaja Anu Kekki