Sote- ja hyvinvointiasiat Kuntamarkkinoilla

kuma

Sote-uudistusta koskevien lakien voimaantulo käynnisti kuntakentällä Suomen hallintohistorian suurimman rakenneuudistuksen toimeenpanon. Uudistus koskettaa kaikkia kuntia ja vaikuttaa myös kuntayhtymien toimintaan. Rakenneuudistuksen myötä hyvinvointialueille siirtyvät sosiaali- ja terveydenhuollon sekä pelastustoimen tehtävät, yhteensä yli 200 kuntaorganisaatiosta. Tervetuloa seuraamaan sosiaali- ja terveysalaan sekä hyvinvointiin liittyviä seminaareja Kuntamarkkinoille!

Ke 15.9. Järjestöystävällinen kunta

Ke 15.9. Kuntaliiton tuki kunnille ja hyvinvointialueille sote-muutoksessa
Sote-uudistus on kunnallishallinnon historian suurin muutos. Tule kuuntelemaan, millaista muutostukea Kuntaliitto tarjoaa tämän muutoksen onnistumisen edellytysten varmistamiseksi.

Ke 15.9. Hyvinvointi- ja terveyspalvelujen johtaminen kunnassa ja hyvinvointialueella
Ajankohtaiskatsaus sote-uudistuksen vaikutuksista hyvinvoinnin ja terveydenhuollon palveluiden johtamiseen kunnissa ja hyvinvointialueilla

Ke 15.9. Työkaluja Soten digikehittämiseen
Kunnille ja alueille on tuotettu laaja valikoima työkaluja palveluiden kehittämiseksi ja digitalisaation edistämiseksi. Digikehittäjän työkalupakista löydät parhaiten toimivat työkalut, joilla digikyvykkyys lähtee nousuun! Materiaalit ovat maksuttomia ja vapaasti hyödynnettävissä.

Ke 15.9. Uudistuvaa ohjeistusta sote-tietojen hallintaan

Ke 15.9. Sosiaalisesti kestävä osallisuus
Kuntien tehtävänä on edistää kuntalaisten hyvinvointia ja tuottaa palvelut mm sosiaalisesti kestävällä tavalla. Tässä keskeisessä asemassa on kuntalaisten osallisuus. Miten sosiaalinen kestävyys ja osallisuus liittyvät toisiinsa? Mitä on sosiaalisesti kestävä osallisuus?

Ke 15.9. Matkalla kohti tulevaisuuden sosiaali- ja terveyskeskusta

To 16.9. Sosiaali- ja terveydenhuollon kustannusvertailut sekä sosiaali- ja terveyspalvelujen rahoitus siirtymäajalla

To 16.9. Vaikuttava hyvinvointikertomustyö
Millaisista palasista muodostuu vaikuttava, tasapainoinen ja hyte-johtamisen näkökulmasta onnistunut hyvinvointikertomus? Tule kuulemaan Varkauden esimerkki ja saa-maan ideoita oman kuntanne hyvinvointikertomustyöhön!

To 16.9. klo 10-11.30 Kohti hyvinvointialueita

• klo 10-10.30 Rakenteiden ja johtamisen näkökulma
    Kohti hyvinvointialueita -sessiossa uudistusta valotetaan rakenteiden ja johtamisen osalta kattaen tutkimuksellisen, alueellisen ja kunnallisen näkökulman.
  • klo 10.30-11.00. Toimeenpano
    Kohti hyvinvointialueita – sessiossa uudistusta katsotaan muutosten toimeenpanon osalta Kuntaliiton, Sosiaali- ja terveysministeriön sekä kahden alueellisen hyvinvointialueen näkökulmista.
  • klo 11.00-11.30 Luottamushenkilönäkökulma
    Uudistusta peilataan luottamushenkilönäkökulmasta; Kuntaliiton tutkimuspäällikkö katsoo asiaa tutkimustulosten valossa ja kolmen puolueen puoluesihteerit valottavat asiaa puolueiden näkökulmasta.

To 16.9. klo 12.30-13.15 Uudistunut asiakamaksulainsäädäntö
Sosiaali- ja terveydenhuollon asiakasmaksulain osittaismuutos tuli voimaan 1.7.2021 alkaen.
Tule kuuntelemaan keskeisimmät muutokset sekä vastauksia usein kysyttyihin kysymyksiin.

Vuoden 2021 Kuntamarkkinoiden teemana on ”Innovatiiviset ja uudistuvat kunnat”. Ohjelmasisällön punaisena lankana on ratkaisukeskeisyys. Miten ja millä välineillä suunnata katse kestävään tulevaisuuteen? Millaisia ovia on avattava, jotta innovaatiot saadaan valjastettua kuntien uudistumisen ja elinvoimaisena säilymisen tueksi?

Katso koko Kuntamarkkinoiden ohjelma osoitteesta kuntamarkkinat.fi ja ilmoittaudu mukaan! Muista myös puoluejohdon paneeli keskiviikkona 15.9. klo 12.00-13.30.