EU-komissiolta kiireinen tietopyyntö

Uusi kysely: Tilapäisen puitetukiohjelman perusteella yrityksille myönnetyt valtiontuet

EU-komissio kerää tietoa niistä tuista, joita eri valtiontukiviranomaiset, mukaan lukien kunnat, ovat myöntäneet alueensa yrityksille Suomen tilapäisen COVID-19-valtiontukipuitetukiohjelman tai suoraan perussopimuksen perusteella. Kysely koskee huhtikuu 2020 jälkeen myönnettyjä puitetukiohjelman mukaisia tukia. Kuntien vastausten määräaika on 25.1.2021.

Suomen kyselyä hallinnoi työ- ja elinkeinoministeriö. Tämänhetkinen kysely on jatkoa komission aiempaan jäsenvaltioille lähettämään tietopyyntöön, jonka Kuntaliitto välitti kunnille 24.9.2020.

Komission kysely ei koske

• yksinyrittäjän tukea,
  • myönnettyjä de minimis -tukia eikä
  • ryhmäpoikkeusasetuksella annettuja tukia.

Suomen tilapäinen COVID-19-puitetukiohjelma (komission päätös SA.56995) perustuu SEUT 107(3)(b) artiklaan sekä tilapäisten valtiontukipuitteiden 3.1 lukuun (komission tiedonanto 2020/C 91 I/01 muutoksineen). Tilapäistä tukea yrityksille ovat voineet jakaa kansalliset, alueelliset sekä paikalliset tukiviranomaiset, kuten kunnat.

Työ- ja elinkeinoministeriö on marraskuussa 2020 päivittänyt laatimaansa soveltamisohjetta COVID-19-puitetukiohjelmasta (ks. kohta Liitteet sivun alaosasta, Liite 1).

Tavoitteena työllisyyden ja yritysten tukeminen

Puitetukiohjelman tavoitteena on ollut mahdollistaa rajoitettujen tukimäärien myöntäminen erityisesti niille yrityksille, jotka ovat kärsineet yllättävästä maksuvalmiuden puutteesta koronakriisin vuoksi. Tavoitteena on myös auttaa yrityksiä jatkamaan ja kehittämään toimintaansa sekä aloittamaan investointisuunnitelmia kriisin aikana ja sen jälkeen sekä ylläpitämään työllisyyttä.

Kysymyksessä on tilapäinen, 30.6.2021 asti voimassa oleva, koronaepidemiasta johtuva valtiontukisääntöjen kevennys.

Komission tietopyyntö puitetukiohjelman perusteella myönnetyistä tuista

Komissio lähetti joulukuussa jäsenvaltiolle tietopyynnön puitetukiohjelman tai suoraan perussopimuksen perusteella myönnetyistä valtiontuista. Tietopyynnön avulla komission on tarkoitus kerätä ajantasaista tietoa niistä valtiontukitoimista, joihin komissio on antanut valtuudet.

Työ- ja elinkeinoministeriö (TEM) välitti 29.12.2020 tietopyynnön suomalaisille tukiviranomaisille pyytäen viranomaisia täyttämään tietopyyntölomakkeen taulukkoon tiedot mahdollisista valtiontuista, jotka on myönnetty Suomen tilapäisen COVID-19 puitetukiohjelman perusteella.

Kuntien vastauksia pyydetään 25.1. mennessä Kuntaliitolle

TEM on 29.12.2020 pyytänyt Kuntaliittoa välittämään komission tietopyynnön kuntien vastattavaksi. Ministeriö on samalla pyytänyt, että kunnat lähettäisivät vastauksensa Kuntaliitolle, joka välittää vastaukset kootusti TEM:lle.

Mikäli kunta on myöntänyt COVID-19-puitetukiohjelman mukaisiatukia 31.12.2020 mennessä:

• Kunnan tulisi toimittaa kyseiset tiedot Kuntaliitolle 25.1.2021 mennessä.
  • Tiedot toimitaan liitteenä olevalla Excel-taulukolla.
  • Tiedot toimitetaan sähköpostitse Kuntaliittoon osoitteeseen rauni.laukkanen[at]kuntaliitto.fi

Kaikki kyselyä ja sen täyttämistä koskevat yhteydenotot pyydetään ystävällisesti osoittamaan ensisijaisesti Kuntaliittoon.

Liitteenä TEM:n soveltamisohje Suomen tilapäisestä COVID-19-puitetukiohjelmasta (Liite 1), EU-komission lähettämä ohje taulukon täyttämiseksi (Liite 2) ja Excel-taulukko (Liite 3).

Lisätietoja:

Kyselyn ja tilapäisen puitetukiohjelman sisältö ja rajaukset

• Pirkka-Petri Lebedeff, johtava lakimies puh. 0500 482 016
  • Katariina Huikko, johtava lakimies puh. 050 566 4327
  • Annaliisa Oksanen, lakimies puh. +358 46 922 1053

Aiheesta lisää

Kuntaliiton verkkopalvelussa

Kuntien mahdollista myöntää julkista tukea yrityksille Suomen tilapäisen COVID-19-puitetukiohjelman mukaisesti
Kuntaliiton uutinen 5.11.2020, päivitetty 24.11.2020

Muualla verkossa

Tilapäiset puitteet valtiontukitoimenpiteille talouden tukemiseksi tämänhetkisessä COVID-19-epidemiassa
EU-komission tiedonanto, kevät 2020.Europa.eu (pdf)

Muutoksia kuntien muutoksenhakuohjeisiin

Kuntien valitusosoituksissa on huomioitava kaksi kesän 2023 aikana tullutta muutosta.

Tutustu ohjeistukseen.