Hankinta-Suomi

Vähähiilisten julkisten hankintojen pelikirja työkaluksi vastuullisten hankintojen tekemiseen

Vähähiilisillä julkisilla hankinnoilla tarkoitetaan päästövähennyksiin pyrkiviä valintoja hankintojen tekemisessä. Suomessa julkisia hankintoja tehdään noin 47 miljardilla eurolla vuosittain, joten hankintojen vähähiilisyydellä on suuri merkitys kansallisiin hiilineutraaliustavoitteisiin pääsemisessä.

Julkisten hankintojen vaikuttavuutta ja vastuullisuutta lähdettiin lisäämään vuonna 2020 julkaistun Suomen ensimmäisen kansallisen julkisten hankintojen strategian, eli Hankinta-Suomi-ohjelman myötä. Julkisella sektorilla on merkittävä rooli markkinavaikuttajana ympäristöystävällisten, vähähiilisten ja puhtaiden ratkaisujen hankkijana.  Valtion ja kuntien on toimittava siten, että julkisten hankintojen avulla edistetään ilmasto- ja kestävän kehityksen tavoitteiden toteutumista.

- Julkisten hankintojen suuri volyymi tarkoittaa, että vuoteen 2035 asetetun Suomen hiilineutraalisuustavoitteen on välttämätöntä näkyä myös vähähiilisempinä hankintoina. Siksi ekologisesti kestävistä hankinnoista on tehtävä kiinnostavampia ja helpompia niin hankintayksiköille kuin yrityksille. Uusi pelikirja tukee osaltaan tätä hankintastrategian tavoitetta, sanoo kuntaministeri Sirpa Paatero.

Vähähiilisten julkisten hankintojen pelikirja on opas kaikille julkisten hankintojen parissa työskenteleville. Se auttaa hiomaan strategiaa, taktiikoita ja käytännön tekemistä vähähiilisyystavoitteiden saavuttamiseksi. Se osoittaa, mitkä johtamisen ja toimeenpanon tekijät ja vaiheet ovat kriittisimpiä, jotta asetetut tavoitteet toteutuvat.

-Pelikirja on koottu vuonna KEINO-osaamiskeskuksen toteuttamassa Vähähiilisten hankintojen kehittämisohjelmassa. Sen työstöön osallistui kuusi julkista hankintayksikköä, jotka valmistelivat ohjelmassa vähähiilisiä hankintoja, kertoo johtava asiantuntija Salla Koivusalo Motiva Oy:stä.

-Kestäviin julkisiin hankintoihin päästään systemaattisella, käytännönläheisellä ja pitkäjänteisellä yhteistyöllä kaikessa tekemisessä aina johtamisesta käytännön tekemiseen, Koivusalo lisää.

Vähähiilisten hankintojen kehittämisohjelma ja pelikirja on Hankinta-Suomen ekologisen kestävyyden teemaryhmän toimenpide. Pelikirja on vapaasti ladattavissa Kestävien ja innovatiivisten julkisten hankintojen verkostomaisen osaamiskeskuksen (KEINO) verkkopalvelussa. Pelikirja on yksi monista vähähiilisyyteen ja kestävyyteen liittyvistä palveluista, joita KEINO-osaamiskeskuksessa tarjotaan julkisille hankintayksiköille.

Lisätietoja:

Johtava lakimies Katariina Huikko, Kuntaliitto, puh. 050 566 4327, katariina.huikko(at)kuntaliitto.fi

Johtava asiantuntija Salla Koivusalo, Motiva Oy, puh. 09 6122 5047, salla.koivusalo(at)motiva.fi

Finanssineuvos Tarja Sinivuori-Boldt, valtiovarainministeriö, puh. 0295 530 433,
tarja.sinivuori-boldt(at)gov.fi

Aiheesta lisää