Kertakäyttömuovien jätehuolto ja siivous täsmentyy kunnissa – tuottajilta korvauksia kunnille

Kertakäyttömuovien tuottajavastuuta koskeva jätelain muutos on hyväksytty eduskunnassa. Muutokset perustuvat EU:n tiettyjen kertakäyttöisten muovituotteiden vähentämistä koskevan SUP-direktiivintoimeenpanoon. Muutokset vaikuttavat vuodesta 2023 lukien kuntien yleisillä alueilla harjoittaman jätteen keräyksen ja roskien siivoamisen seurantaan ja toimeenpanoon.

Suomi on ollut velvollinen säätämään tiettyjen kertakäyttömuovituotteiden, kuten kolmioleipäpakkausten ja tupakantumppien, tuottajavastuusta. Kyseisten tuotteiden tuottajien tulee vastata kuluista, joita syntyy tuotteista syntyneiden jätteiden keräyksestä ja siivouksesta kuntien yleisiltä alueilta. Kunnat saavat siis jatkossa korvauksia tiettyjen kertakäyttömuovien tuottajilta.

Kunnan puhtaanapidosta vastaaville asetetaan laissa uusia velvoitteita. Kuntien tulee jatkossa pystyä erottelemaan katujen ja puistojen roska-astioiden tyhjennyskustannukset sekä maasta siivottavien roskien kustannukset muusta puhtaanapidosta ja raportoimaan nämä valtion viranomaiselle.

Roskista määrällisesti eniten ympäristöstä löytyy tupakantumppeja, jotka ovat keräyksen kannalta haasteellisia. Kuntien tulee hankkia ja sijoittaa tupakantuottajien kustannuksella jätelaissa määritellyille yleisille alueille, kuten puistoihin, toreille ja kadunvarsille, erillisiä tupakkaroska-astioita, yksi jokaista 300 asukasta kohti. Astiat tulee hankkia vuoteen 2026 mennessä. Nämäkin kulut tupakkatuottajien tulee kustantaa kirjanpidon perusteella jälkikäteisesti. Kunnat on velvoitettu myös valistamaan asukkaita tumppiroskaamisen haitoista.

Kuntien kustannusseurantaa kehitettävä

SUP-tuottajat vastaavat vain tiettyjen nimettyjen tuoteryhmien roskaamisen siivoamisen kuluista, eivät kaikista kunnille syntyvistä kuluista. Kuntaliiton, KEHTO-foorumin, SUP-tuottajien ja ympäristöministeriön yhteisessä koostumustutkimushankkeessa on vuonna 2022 selvitetty kuntien keräämien roskien koostumus, jotta tunnistetaan, kuinka suuresta osuudesta kuluista tuottajat vastaavat. Tulokset julkistetaan alkuvuodesta 2023.

Kuntien tulee pystyä erittelemään puhtaanapidon kuluistansa sekä maasta poimittavien roskien aiheuttamat kustannukset että roska- ja jäteastioiden tyhjennyksestä aiheutuvat kustannukset. Valmistautumisaikaa on kolme vuotta: kuntien tulee raportoida kulut vuodesta 2026 alkaen Pirkanmaan ELY-keskukselle, joka määrittelee tuottajien maksuosuudet. Kunta saa siis jälkikäteen takaisin osan jätteen keräykseen ja siivoukseen käyttämistään määrärahoista.

Kuntaliiton ratkaisut teknisen toimen osaajapulaan

Teknisen alan työvoimapula on pahenemassa. Kunnista puuttuu kaavoittajia, rakennustarkastajia, kiinteistöinsinöörejä ja rakennuttajia sekä monia muita maankäytön, rakentamisen ja infrapalvelujen ammattilaisia.

Tutustu Kuntaliiton ratkaisuihin!