Laajamittaisen maahantulon valmiussuunnitelman malli nyt käytettävissä

Kuntaliitto julkaisee laajamittaisen maahantulon valmiussuunnitelman mallin kunnille maanantaina 31.1.2022. Malli esitellään verkossa järjestettävässä tilaisuudessa klo 14-15. Mallia esittelevät vs. tulosalueen johtaja Heikki Väätämöinen Maahanmuuttovirastosta sekä erityisasiantuntija Ari Korhonen Kuntaliitosta. Kommenttipuheenvuoron käyttää erityisasiantuntija Mari Helenius sisäministeriöstä. Linkki tilaisuuteen:

Laajamittaisen maahantulon valmiussuunnitelman malli kunnille on valmisteltu Suomen Kuntaliiton ja Maahanmuuttoviraston välisenä yhteistyönä. Valmistelu on tehty vuoden 2021 aikana ja asiakirjassa on huomioitu loppuvuodesta 2021 voimaan tulleet lainsäädännön muutokset (Laki kansainvälistä suojelua hakevan vastaanotosta sekä ihmiskaupan uhrin tunnistamisesta ja auttamisesta). Lisäksi mallissa on huomioitu hyvinvointialueuudistus.

- Valmiussuunnitelmamallin ensisijaisena tavoitteena on tukea kuntien varautumista laajamittaisen maahantulon tilanteeseen, mutta asiakirja soveltuu hyödynnettäväksi myös muidenkin organisaatioiden laajamittaiseen maahantuloon varautumisessa, toteaa Kuntaliiton erityisasiantuntija Ari Korhonen.

Laajamittaisen maahantulon tilanne voi syntyä, jos Suomeen tulee lyhyessä ajassa paljon kansainvälistä suojelua hakevia ihmisiä. Laajamittaisen maahantulon tilanteelle ei ole tarkkarajaista määritelmää. Yhteiskunnan turvallisuusstrategian (YTS 2018) mukaan laajamittaisen maahantulon tilanteessa maahantulijoiden määrä voi ylittää 20 000 henkilön rajan. Laajamittaisen maahantulon tilanteessa maahantulijoiden rekisteröinti ja vastaanotto voidaan joutua toteuttamaan tavanomaisesta poikkeavin järjestelyin.

Vastaanottokeskuksia ja hätämajoitusyksiköitä joudutaan perustamaan hyvin nopeasti, jotta kaikki maahan tulleet saadaan majoitettua. Laajamittaisen maahantulon tilanteen jälkeen kansainvälistä suojelua saaneiden kotoutumisen edistäminen ja muut mahdolliset toimet vaativat myös resursointia ja viranomaisten yhteistoimintaa. Järjestöt, yhteisöt ja erilaiset vapaaehtoistoimijat voivat tukea viranomaisia ja maahantulijoita omilla toimillaan.

- Kunnan varautumisessa laajamittaiseen maahantuloon keskeistä on hahmottaa turvapaikanhakijoiden sijoittumiseen paikallisesti liittyvät tekijät ja olosuhteet, eri toimijoiden vastuut sekä tehdä tarvittavat yhteistyösuunnitelmat ja yhteistoimintasopimukset keskeisten kumppaneiden kanssa. Myös jälkitilanne ja kotoutumisen edistäminen vaatii kunnilta hallintaa, toteaa Ari Korhonen.

Tässä suunnitelmassa on kuvattu varautuminen turvapaikanhakijoiden määrän äkilliseen kasvuun. Varautumismalli pyrkii erityisesti antamaan tarvittavia pohjatietoja kuntien varautumisen tukemiseksi ja tarjoamaan pohjamallin valmiussuunnittelulle.

Laajamittaisen maahantulon valmiussuunnitelma

Varautumismalli kunnille: Julkaisu on valmisteltu Kuntaliiton, Maahanmuuttoviraston ja Sisäministeriön välisenä yhteistyönä. Asiakirjassa on huomioitu loppuvuodesta 2021 voimaan tulleet lainsäädännön muutokset (Laki kansainvälistä suojelua hakevan vastaanotosta sekä ihmiskaupan uhrin tunnistamisesta

lateral-image-left

Kuntaliiton ratkaisut teknisen toimen osaajapulaan

Teknisen alan työvoimapula on pahenemassa. Kunnista puuttuu kaavoittajia, rakennustarkastajia, kiinteistöinsinöörejä ja rakennuttajia sekä monia muita maankäytön, rakentamisen ja infrapalvelujen ammattilaisia.

Tutustu Kuntaliiton ratkaisuihin!