Kuukauden kehyskunta: Liminka

Limingassa harjoitetaan poppaskonsteja

Oulun kaupunkiseudulla sijaitsevalla Limingan kunnalla riittää positiivisia titteleitä: Liminka on Suomen nuorin, Suomen kekseliäin ja Suomen lapsellisin kunta.

Suomen nuorimman kunnan tittelin taustalta löytyy kehyskunnille tyypillisesti nuori ikärakenne. Limingan ikärakenne on poikkeuksellinen jopa kehyskuntasarjassa. Uskokaa pois, kunnan koko väestöstä alle 12-vuotiaita on peräti 25 prosenttia! Tämä on todellakin poikkeuksellista, sillä keskimäärin Suomessa vastaavan ikäluokan osuus on 12 prosenttia.

Ehkäpä juuri nuorekas väestö on yhtenä syynä myös sille, että Liminka on virallisesti myös Suomen kekseliäin kunta. Kunnanjohtaja Pekka Rajala kävi syystäkin ylpeänä pokkaamassa tämän tittelin kunnalleen Kuntagaalassa vuoden 2021 lopussa.

Kuntatyö 2030 ohjelman Hyvä kiertämään -kampanjassa etsittiin Suomen kekseliäintä kuntaa, ja titteli myönnettiin kunnalle, josta saatiin eniten ilmiantoja kehittämisteoista yhden kuukauden aikana. Limingan kunnan eri toimialoilta ilmoitettiin kilpailuaikana peräti 52 erilaista ideaa.

Kaikki Limingan kunnan kehittämisideat on koottu Kuntatyö 2030 ohjelman Tekojen torille. Kannattaa käydä tutustumassa!

Poppaskonsteja päiväkotien työvoimapulaan

Nuoren ikärakenteen vuoksi Liminkaa voisi nimittää myös Suomen ”lapsellisimmaksi” kunnaksi. On varsin ilmeistä, että Limingassa riittää työsarkaa kasvatuksen ammattilaisille, joita on tänä päivänä osin vaikea löytää.

Limingassa varhaiskasvatuksen rekrytointiongelmaan on pureuduttu pussillisella poppaskonsteja. Kunnan kampanja ammentaa iloa ja väriä rekrytointiprosessiin ja viestii varhaiskasvatuksen parissa työskentelevien arvostuksesta. ”Yksikään perhe ei tule toimeen ilman päiväkotien ja eskareiden kasvatuskumppaneita, mutta tämä pitää muistaa sanoa myös ääneen. Varhaiskasvatuksen parissa työskentelevien arvostuksen lisääminen on Limingassa sydämen asia ja kunniatehtävä”, totesi varhaiskasvatusjohtaja Sari Supperi.

Yksi kampanjaidea on, että Limingan kunnalla voisi olla myös oma rekryagentti, joka sateenvarjonsa ja omien menettelytapojensa kera suuntaisi opiskelijoiden pariin, eli juurikin sinne, missä rautaisia ammattilaisia syntyy.

Esimerkillistä työllisyydenhoitoa - työttömyysaste ennätysmatalalla

Jos nyt ei aivan taikatemppuja mutta pitkäaikaista työtä on Limingassa tehty myös työllisyyden parantamiseksi. Noin neljän prosentin työttömyysaste tarkoittaa käytännössä, että kunnassa on täystyöllisyys.

Oulun seudun kuntakokeilu käynnistyi maaliskuussa 2021, ja Liminka on ollut mukana kokeilussa alusta lähtien. Matalaan työttömyysasteeseen ei ole päädytty itsestään, vaan taustalla on toimiva työllisyydenhoidon malli.

– Työllisyydenhoitoon on panostettu aktiivisesti jo noin kymmenen vuoden ajan. Kunnan työllisyyspalvelu perustuu joustavuuteen, nopeuteen ja asiakaslähtöisyyteen. Menestys on vaatinut myös johdonmukaisuutta ja yhteistyötä laajasti julkisen, yksityisen ja kolmannen sektorin välillä, kertoi kunnanjohtaja Pekka Rajala.

Limingassa asiakkaat tavataan kasvokkain. Työhönvalmentaja Annukka Hanni-Niemikorpihuomautti, että he eivät jätä asiakasta yksin, vaan auttavat asiakasta hänen tavoitteidensa saavuttamisessa. Hienoa on myös se, että myös paikalliset yritykset ovat hyödyntäneet kunnan työllisyyspalveluita, ja löytäneet sitä kautta itselleen osaavaa työvoimaa.

Mainettaan suurempi Liminka

Kuntaliiton koordinoima kehyskuntaverkosto kävi tutustumassa Liminkaan ja sen hyviin käytäntöihin vuonna 2020, juuri ennen koronapandemian puhkeamista. Etenkin monelle meistä eteläsuomalaisista Liminka saattaa olla melko tuntematon. Lähempi tutustuminen kuitenkin osoittaa sen olevan mainettaan suurempi. Arjen helppous, erinomaiset liikenneyhteydet, upeat harrastusmahdollisuudet, luonnonläheisyys sekä mutkattomasti pelaavat palvelut lisäävät varmasti nyt ja jatkossa imua Liminkaan.

***

Tässä blogisarjassa esittelen eri puolilla Suomea sijaitsevia suurten kaupunkien kehyskuntia ja niiden onnistumisia. Kehyskuntien asiakkuusvastaavana ja kehyskuntaverkoston koordinaattorina haluan nostaa esiin näitä kehittyviä ja ketteriä kuntia, jotka kaupungistumiskeskusteluissa jäävät helposti keskuskaupunkinsa varjoon.

Tutustu Liminkaan

Missä Liminka sijaitseekaan? (Google Maps)

Nuorekas, runsaan 10 000 asukkaan kunta on mukana Kuntaliiton koordinoimassa kehyskuntaverkostossa.

Liminka nimettiin Suomen innovatiivisimmaksi kunnaksi Kuntatyö 2030 ohjelman Hyvä kiertämään -kampanjassa vuonna 2021.

Suomen lapsellisin kunta: alle 12-vuotiaita neljäsosa väestöstä.

Liminganlahden luontokeskus on kansainvälisesti tunnettu ja arvokas lintuvesi sekä tärkeä muuttolintujen levähdysalue.

Katso Limingan avainluvut Tilastokeskuksen vertailussa.

Kirjoittajasta lyhyesti

Kirjoittaja on aiemmin ollut erityisasiantuntijana Kuntaliitossa.