Kuukauden kehyskunta: Nokian kaupunki

Uudistuva teollisuuskaupunki Nokia

Nokia tunnetaan tehtaistaan ja kansainvälisistä menestystarinoistaan. Tampereen lounaisrajalla sijaitseva kaupunki on tällä hetkellä yksi Suomen vetovoimaisimmista kunnista, ja voimistaa näin osaltaan Suomen niin ikään vetovoimaisimman kaupunkiseudun kasvua ja kehitystä.

Sijainti järvien kainalossa ja koskien kupeessa on osaltaan mahdollistanut vahvan teollisuushistorian synnyn. Myös tämän päivän teollisuus ja yritystoiminta hyötyy hyvistä kulkuyhteyksistä: Nokian kautta kulkevat Tampere-Pori-rautatie sekä valtatiet 11 ja 12. Tampere–Pirkkalan lentoasemakin sijaitsee vain 15 kilometrin ajomatkan päässä.

Teollisuus kaupungin tärkein työllistäjä

Eipä taida sellaista suomalaista ollakaan, jolle Nokian mainitseminen ei soittaisi kelloja. Ensimmäisenä mieleen saattaa tosin tulla Suomen kuuluisin teknologiayritys, jonka historia liittyy vahvasti Nokian kaupunkiin ja Suomen Gummitehdas Oy:hyn. Yritysrypästä ryhdyttiin aikanaan kutsumaan Nokiaksi juuri emoyhtiön, Suomen Gummitehtaan, sijaintipaikan perusteella. Samaisen yritysryppään perillinen Nokian Renkaat Oy on edelleen kaupungin eniten liikevaihtoa tuottava yritys ja suurin työnantaja.

Vahva teollinen perinne näkyy kaupungin yritystoiminnassa. Kaupunki on tunnettu kansainvälisesti monista muistakin menestyneistä yrityksistään. Teollisuus onkin kaupungin tärkein työllistäjä – lähes puolet kaikista työpaikoista on teollisuuden alalla. Kaikkiaan kaupungissa on noin 1900 yritystä ja lähemmäs 11 000 työpaikkaa.

Nokian kaupunki, kiertotalouden pioneeri

Nokialla ei todellakaan ole lepäilty laakereilla olemassa olevien menestystarinoiden varassa vaan uutta kehitetään koko ajan. Kaupunkiin on syntynyt kansallisesti merkittävä ECO3-yritysalue. Se kokoaa yhteen bio-, vesi- ja kiertotalouden alan yrityksiä. Itsenäisten yritysten alueesta kehittyi perinteiset toimialarajat ylittävä uusia innovaatioita luova ekosysteemi, jossa toisen jäte on toisen hyödyke. Teollisen toiminnan ydin on yrityksissä, jotka kehittävät liiketoimintaa muun muassa ravinnekierroista, puuhun perustuvasta kiertotaloudesta, bioenergiasta ja -polttoaineista sekä teknisistä kierroista.

Nokian kaupungin kehitysyhtiö Verte Oy toimii ECO3-alueen platform-yrityksenä. Verte hankkii ja kiihdyttää ECO3-alueelle uusia liiketoimintoja sekä luo kansainvälisesti vetovoimaisia bio- ja kiertotalouden ratkaisujen yritys- ja kehitysympäristöjä.

- Alueen yrityksissä ratkaistaan erikokoisten yhdyskuntien nykypäivän ja tulevaisuuden haasteita teollisessa mittakaavassa. Autamme yrityksiä löytämään toisensa sekä paikkansa kiertotalouden ketjuissa. Tämä osaamiskeskittymä toimii myös demonstraatio- ja pilottiympäristönä, jota Nokian kaupunki ja kaupunkimme kehitysyhtiö Verte Oy kehittävät yritysten sekä yhteistyökumppaneiden kanssa, kertoo elinkeinojohtaja Tiina Laakkonen.

Kehyskuntaverkoston juuret löytyvät Nokialta

Nokialla on syntynyt innovaatioita muuhunkin kuin teolliseen tuotantoon. Valtakunnallinen kehyskuntien verkosto sai alkunsa Nokialla, jossa Tampereen kehyskunnat olivat koolla, ja Nokian kaupunginjohtaja Eero Väätäinen alusti ideaa kehyskuntien yhteisestä valtakunnallisesta verkostosta. Verkosto perustetiin vuonna 2015 kehyskuntien yhteisen edunvalvonnan edistämiseksi. Tuolloin verkostoon liittyi 26 kehyskuntaa viideltä kaupunkiseudulta. Sittemmin verkosto on laajentunut nykyiseen muotoonsa 44 kehyskunnan verkostoksi.

- Kehyskunnat ovat koko Suomen elinvoiman kannalta hyvin tärkeitä. Kehyskuntien yritysdynamiikka on vahvaa, ja kuntien kasvu on keskimääräisesti hyvin nopeaa. Kehyskunnille on turvattava mahdollisuus tehdä elinvoima- ja hyvinvointi-investointejaan myös uudessa julkisen hallinnon arkkitehtuurissa, painottaa kaupunginjohtaja Väätäinen.

Kaupunginjohtaja kyllä tietää: kehyskunnat ovat merkittäviä paitsi omalla kaupunkiseudullaan myös kansallisella tasolla. Suomalaisissa kehyskunnissa asuu 900 000 asukasta ja 40 000 yrittäjää. Yritystoimipaikkoja on 60 000 ja niissä 160 000 työpaikkaa. Eli tosi on, kehyskunnissa on elinvoimaa!

***

Tässä blogisarjassa esittelen eri puolilla Suomea sijaitsevia suurten kaupunkien kehyskuntia ja niiden onnistumisia. Kehyskuntien asiakkuusvastaavana ja kehyskuntaverkoston koordinaattorina haluan nostaa esiin näitä kehittyviä ja ketteriä kuntia, jotka kaupungistumiskeskusteluissa jäävät helposti keskuskaupunkinsa varjoon.

Tutustu Nokiaan

Missä Nokian kaupunki sijaitseekaan? (Google Maps)

Kasvava yli 35 000 asukkaan kaupunki.

Tunnettu monien suomalaisten tuotemerkkien, kuten Nokian ja Nanson, lähtöpaikkana.

Kaupungille myönnettiin Pirkanmaan yrittäjyys- ja elinvoimakunta 2022 -palkinto.

Sai Unicefin lapsiystävällinen kunta -tunnuksen vuonna 2021.

Katso Nokian avainluvut Tilastokeskuksen vertailussa.

Kirjoittajasta lyhyesti

Kirjoittaja on aiemmin ollut erityisasiantuntijana Kuntaliitossa.