Kunnille tulevat velvoitteet
- Hyväksyä EUDI-lompakot yhtenä sähköisen tunnistautumisen välineenä, kun sähköisissä asiointipalveluissa edellytetään vahvaa tunnistautumista
- Jos kunta haluaa hyödyntää EUDI-lompakoista jaettavia tietoja luottavana osapuolena, tulee asiointipalvelu rekisteröidä Traficomin ylläpitämään luottavien osapuolten rekisteriin
Lompakkoja on mahdollista hyödyntää myös laajemmin. Niin halutessaan, kunnan kannattaa myös:
- Tunnistaa, löytyykö kunnasta tietoja, jotka kuvaavat käyttäjän ominaisuutta, laatua, oikeutta tai lupaa, jotka olisi hyödyllistä tuottaa lompakoihin myönnettäviksi sähköisiksi todistuksiksi
- Pohtia sähköisten ja rajat ylittävien palveluiden osalta, voisiko EUDI-lompakon hyödyntäminen tukea palveluiden kehittämistä ja asioinnin sujuvuutta kunnassa
- Tunnistaa, onko yritysten tai julkisten tahojen hallussa tietoja, joiden olisi hyvä olla saatavilla EUDI-lompakon kautta sähköisinä todistuksina kuntaan – ja viestiä siitä vastuutahoille.
Kunnille tulevat velvoitteet
Velvoite hyväksyä EUDI-lompakko yhtenä sähköisen tunnistautumisen välineenä
Jos kunnan verkkopalvelun käyttämiseksi edellytetään vahvaa sähköistä tunnistamista, on tunnistamisessa hyväksyttävä myös uudistetun eIDAS-asetuksen mukaisesti tarjotut EUDI-lompakot. Velvoite ei koske käyntiasiointia. Kuntia koskevista sähköisen tunnistamisen vaatimuksista ja rajoituksista säädetään kansallisesti digipalvelulain (laki digitaalisten palvelujen tarjoamisesta, 306/2019) 6 §:ssä sekä tukipalvelulain (laki hallinnon yhteisistä sähköisen asioinnin tukipalveluista, 571/2016) 5 §:ssä ja 3 §:n 1 momentin 4 kohdassa.
DVV tulee toteuttamaan Suomi.fi-tunnistukseen tarvittavat muutokset, jotta lompakon hyödyntäminen tunnistuksen välineenä mahdollistuu. Tässä yhteydessä tultaisiin tarjoamaan myös automatisoituja käyttöönoton menetelmiä Suomi.fi-tunnistukseen integroiduille asiointipalveluille, jotta lompakkotuen käyttöönotto tunnistamisessa olisi mahdollisimman jouhevaa.
EUDI-lompakolla tapahtuva tunnistaminen tai todistusten jakaminen on mahdollista integroida suoraan asiointipalveluihin pelkästään Suomi.fi-tunnistukseen nojaamisen sijaan. Suora integraatio kannattaa huomioida esim:
1) todistusten hyödyntämisessä, sillä Suomi.fi-tunnistus ei tule välittämään todistuksia
2) mahdollisuutena käyttää ulkomaisia lompakoita suoraan asiointipalvelussa ilman henkilöllisyyden linkittämistä
3) palvelun vikasietoisuuden parantamiseen, jotta ei oltaisi riippuvaisia Suomi.fi-tunnistuksen mahdollisista häiriötilanteista.
Jos asiointipalveluihin toteutetaan suora integraatio, tulee asiointipalvelu rekisteröidä Traficomin rekisteriin luottavaksi osapuoleksi.
Rekisteröityminen luottavien osapuolten rekisteriin
Kunnan tulee luottavana osapuolena rekisteröidä EUDI-lompakkoja hyödyntävät asiointipalvelut luottavien osapuolten rekisteriin. Asetus määrittelee luottavat osapuolet oikeushenkilöiksi (tai joissain tapauksissa luonnollisiksi henkilöiksi), jotka luottavat ”sähköiseen tunnistamiseen, eurooppalaisiin digitaalisen identiteetin lompakoihin tai muihin sähköisen tunnistamisen menetelmiin taikka luottamuspalveluun”. Käytännössä näillä tarkoitetaan asiointipalveluita, joihin lompakoiden käyttäjät tunnistautuvat tai osoittavat lompakossa olevia tietojaan, tai joiden avulla tai pyynnöstä lompakolla luotaisiin sähköisiä allekirjoituksia tai leimoja. Luottavat osapuolet voivat hyödyntää lompakoita sekä käyntiasioinnissa että sähköisessä asioinnissa. Rekisteröinnin yhteydessä on ilmoitettava asiointipalvelun perus- ja yhteystiedot, tietojen aiottu käyttötarkoitus sekä ilmoitus tiedoista, joita kunta pyytää käyttäjältä. Rekisteröintimenettelyn tarkoituksena on, että lompakon käyttäjä voi asioidessaan aina varmistua siitä, kenelle tietojaan on lompakosta osoittamassa. Hallituksen ehdotuksessa rekisteröinnistä vastaavaksi viranomaiseksi on esitetty Liikenne- ja viestintävirasto Traficomia.
EUDI-lompakoiden vapaaehtoinen muu hyödyntäminen
Kunta sähköisten todistusten myöntäjänä
Kuntien näkökulmasta EUDI-lompakot mahdollistavat esimerkiksi erilaisten todistusten ja lupien tarjoamisen sähköisenä sekä kuntalaisten sähköisten todistusten ja allekirjoitusten hyväksymisen eri tilanteissa. Kunnan on siis mahdollista saattaa keräämiään ja myöntämiään vahvistettuja henkilötietoja ja todistuksia henkilön käytettäväksi sähköisesti. Esimerkiksi tutkintotodistuksen tai kirjastokortin voisi jatkossa tarjota osaksi lompakkosovelluksia. Ensisijaisesti DVV:n EUDI-lompakkoa varten valmistellaan digitaalista henkilöllisyystodistusta. EUDI-lompakkoja hyödyntämällä voisi mahdollistaa esimerkiksi kuntaan muuttavan EUDI-lompakkoa käyttävän henkilön sähköisen asioimisen kunnassa jo ennen muuttoa, myös toisesta EU-maasta käsin.
Lompakkojen hyödyntäminen tietojenvaihtoon ei merkittävästi muuta tiedon alkuperäisen rekisterin tietojenhallintaa. Kuitenkin tiedon elinkaaren hallintaa voi olla syytä tarkastella, jotta esimerkiksi todisteiden ja valtuuksien ajantasaisuutta voi hallita. Lompakoihin myönnettäviä todisteita voi hallita myös asettamalla lyhyitä, esimerkiksi vain tuntien, voimassaoloaikoja. Tällainen toimintatapa mahdollistaa todisteen hyödyntämisen asiointitilanteessa, mutta ei aiheuta laajoja toimenpiteitä alkuperäisen rekisterin tietojen elinkaaren hallintaan.
Komissio on luomassa todisteille keskitetyn verkkopalvelun (ns. katalogit), jonka tarkoituksena on kerätä yhteen tietoa, millaisia todisteita eri jäsenmaista lompakoihin lasketaan liikkeelle. Katalogeista voi tarkastella, millaisia todisteita on mahdollista toteuttaa ja minkälaisena niitä on toteutettu. Tällä edistetään todistusten rajat ylittävää toimivuutta, yhdenmukaisuutta ja yhteentoimivuutta.
Asioinnin sujuvoittaminen kunnassa
Digitaalisten todisteiden hyväksyminen myös käyntiasioinnissa vaatii kunnalta toimenpiteitä, jos se haluaa mahdollistaa EUDI-lompakon avulla tunnistautumisen tai muiden lompakoista välitettävien todisteiden hyödyntämisen myös fyysisessä toimipisteessä asioidessa. Käyntiasioinnin osalta on tärkeää huomata, että pelkkä lompakon tietojen visuaalinen tarkastelu ei riitä varmentamaan niiden oikeellisuutta, vaan käyntiasioinnissa edellytetään aina tietojen koneellista varmistamista.
Jäsenvaltioilla on velvollisuus tarjota EUDI-lompakoihin julkisista rekistereistä löytyviä ydintietoja. Näitä ovat:
- Osoite
- Ikä
- Sukupuoli
- Siviilisääty
- Perheen koostumus
- Kansallisuus tai kansalaisuus
- Tutkinto, tutkintonimike ja koulutustodistukset
- Ammattipätevyys, ammattinimikkeet ja toimiluvat
- Valtuudet ja valtuutukset edustaa luonnollisia tai oikeushenkilöitä
- Julkiset luvat
- Oikeushenkilöiden osalta taloudelliset ja yritystiedot.
Jos käyttäjää koskevat vahvistetut tiedot, luvat tai todistukset (attribuutit) perustuvat julkisen sektorin lähteisiin tai rekistereihin, palveluntarjoajan on käyttäjän pyynnöstä oltava mahdollista tarkistaa tiedot sähköisesti alkuperäisestä lähteestä, suoraan rekisteristä tai kansallisesti tunnustettujen välityspalveluntarjoajien avulla.
Alaikäisten osalta lainsäädäntöehdotukset voivat parantaa asiointimahdollisuuksia tietyissä palveluissa. Alaikäiselle ei tule uusia oikeuksia asioidensa hoitamiseen itsenäisesti, mutta niiltä osin kuin alaikäisen on ollut mahdollista muutoinkin asioida itsenäisesti, voi vahvan sähköisen tunnistautumismahdollisuuden saaminen helpottaa digitaalisesti asiointia. Hallituksen esityksessä täydentäväksi lainsäädännöksi huomautettiin, ettei kaikilla digitaalisilla asiointipalveluilla välttämättä ole kykyä ottaa vastaan alaikäisiä itsenäisesti asioivia, jos asiointijärjestelmät on lähtökohtaisesti rakennettu vain täysi-ikäisiä varten. Alaikäisen asioinnin mahdollistaminen saattaa edellyttää asiointipalveluilta esimerkiksi kykyä ja tarvetta tunnistaa, minkä ikäiset voivat asioida palvelussa sekä iän tarkastamisen toteuttamista osaksi asiointiprosessia.