Kuntien velvoitteet
- Hyväksyä EUDI-lompakko yhtenä sähköisen tunnistautumisen välineenä, kun edellytetään vahvaa tunnistautumista (HUOM! toteutuu Suomi.fi-tunnistuksen kautta)
Lompakkoa on mahdollista hyödyntää myös laajemmin. Niin halutessaan, kunnan kannattaa myös:
- Tunnistaa, löytyykö heiltä kunnan myöntämää todistemateriaalia (esimerkiksi ympäristötarkastaja), jota olisi hyödyllistä tuottaa lompakkoon
- Pohtia sähköisten ja rajat ylittävien palveluiden osalta, voisiko EUDI-lompakon hyödyntäminen tukea palveluiden kehittämistä ja asioinnin sujuvuutta kunnassa
- Tunnistaa, onko yritysten tai julkisten tahojen hallussa todistemateriaalia tai rekisteritietoa, joiden olisi hyvä olla saatavilla EUDI-lompakon kautta kuntaan - ja viestiä siitä vastuutahoille.
Kunnille tulevat velvoitteet
Jos kunnan verkkopalvelun käyttämiseksi edellytetään vahvaa sähköistä tunnistautumista, on siinä hyväksyttävä myös uudistetun eIDAS-asetuksen mukaisesti tarjotut EUDI-lompakot tunnistautumisen tekemiseksi. Tämä toteutuu Suomi.fi-tunnistuksen kautta. Velvoite ei koske käyntiasiointia.
Eurooppalaista identiteettilompakkoa hyödyntävät asiointipalvelut tulee rekisteröidä. Rekisteröinti tapahtuu rekisteröintirajapinnan kautta. Lompakon hyödyntäminen esimerkiksi vahvan sähköisen hyväksytyn tason allekirjoittamisen tai sähköisten todistusten osalta edellyttää rekisteröintiä. Edellytys koskee sekä sähköistä että käyntiasiointia. Rekisteröinnin yhteydessä on kerrottava muun muassa aiottu käyttötarkoitus.
Rekisteröinnistä vastaavaa viranomaista ei ole toistaiseksi tiedossa (syksy 2024).
EUDI-lompakon vapaaehtoinen muu hyödyntäminen
Kuntien näkökulmasta EUDI-lompakko mahdollistaa esimerkiksi erilaisten todistusten ja lupien tarjoamisen sähköisenä sekä kuntalaisten sähköisten todistusten ja allekirjoitusten hyväksymisen eri tilanteissa. Kunnan on siis mahdollista saattaa keräämiään ja myöntämiään vahvistettuja henkilötietoja ja todistuksia henkilön käytettäväksi sähköisesti. Esimerkiksi tutkintotodistuksen tai kirjastokortin voisi jatkossa tarjota osaksi lompakkosovellusta. Ensisijaisesti EUDI-lompakkoa valmistellaan kansallisesti tunnistautumista varten.
Tunnistautumisen hyväksyminen myös käyntiasioinnissa vaatii kunnalta toimenpiteitä, jos se haluaa mahdollistaa EUDI-lompakon avulla tunnistautumisen myös fyysisessä toimipisteessä asioidessa. EUDI-lompakkoa hyödyntämällä voisi mahdollistaa esimerkiksi kuntaan muuttavan EUDI-lompakkoa käyttävän henkilön sähköisen asioimisen, kuten perusopetukseen ilmoittautumisen, jo ennen muuttoa, myös toisesta EU-maasta käsin. Lisäksi vaikkapa eläkeläisten uimahalli- tai kuntosaliasiointi voisi onnistua sähköisen eläkeläiskortin avulla helposti alennettuun hintaan.
Käyttäjän näkökulmasta lompakko edistää mahdollisuutta hallita omia tietojaan. Käyttäjä voi lähtökohtaisesti esimerkiksi itse päättää, mitä tietoja ja kenelle hän haluaa lompakosta näyttää. Jos asiointitilanteessa pitäisi todistaa täysi-ikäisyys, voisi käyttäjä todentaa olevansa tietyn ikäinen koko syntymäajan näyttämisen sijaan. Paperilomakkeiden täyttämisen sijaan käyttäjä voisi välittää lompakkosovelluksen kautta esimerkiksi todisteet tulotiedoistaan tai työhistoriastaan tai antaa suostumuksen näiden tietojen vaihtoon eri viranomaisten välillä.
Jäsenvaltioilla on velvollisuus tarjota digitaaliseen lompakkoon julkisista rekistereistä löytyviä ydintietoja, kuten osoite, ikä, kansalaisuus, ammattipätevyys ja valtuudet. Tiedot on lueteltu asetuksen liitteessä VI. Jos käyttäjää koskevat vahvistetut tiedot, luvat tai todistukset (attribuutit) perustuvat julkisen sektorin lähteisiin tai rekistereihin, palveluntarjoajan tulee voida tarkistaa tiedot sähköisesti alkuperäisestä lähteestä tai suoraan rekisteristä tai kansallisesti tunnustettujen välityspalveluntarjoajien avulla. Tämä liittyy yllä mainittuun velvollisuuteen rekisteröidä eurooppalaista identiteettilompakkoa hyödyntävät asiointipalvelut. Lompakkosovelluksen avulla vahvasti tunnistautuva henkilö voi siis esittää itsestään erilaisia sähköisiä todistuksia, jolloin kunnan tehtävä on kytkeä henkilö kunnan rekistereihin mahdollisesti tallennettuihin tietoihin.
EUDI-lompakkoa voisi hyödyntää yksityishenkilön lisäksi organisaatiota koskevien lupien ja todisteiden hallinnassa ja osoittamisessa. Myös kunnalla ja kunnan työntekijöillä on niitä koskevia todisteita, kuten rakentamiseen liittyviä lupia, ympäristötarkastajan todiste tai työnantajan lupia. Organisaation EUDI-lompakkosovellusta tulee olemaan mahdollista käyttää myös kunnan puolesta-asioimisessa hyödyksi.