Kuntien digitalisointiviikko 5.6.-9.6.2023

Digiviikko: Tiedon laatukehikko tiedon hyödyntämisen tueksi

Tapahtuman tiedot

Aloituspäivämäärä
Päättymispäivä
Kunta
Webinaari - ei vaadi ilmoittautumista
Tapahtuman järjestäjä
Kuntaliitto

Puhujat: Janika Tarkoma, kehittämispäällikkö, Tilastokeskus. Eveliina Keski-Koukkari, kehityspäällikkö, Porvoon kaupunki.

Tiedolla johtamisen aikakaudella halutaan faktaa päätösten tueksi. Erilaista tietoa virtaa käyttöön enemmän kuin koskaan ennen ja tiedon perusteella on mahdollista tehdä laskelmia, analyysejä ja jopa ennusteita tukemaan päätösten tekijöitä. Mutta vastaako koottu tieto päätökseen tarvittavaa? Kattavatko saadut luvut koko kunnan väestön tai tarkasteltavat toimijat? Tiedon laatukehikko -hanke on tuottanut tiedon laadun arviointiin kriteeristön ja mittarit, joilla tietoaineistojen laatua voi arvioida ja vertailla. Lue aiheesta lisää tiedon laatu -sivuilta. Tiedon laatukuvauksen avulla varmistetaan, että tietosisällön rajaukset ja mahdolliset poikkeamat ovat käyttäjän saatavilla. Näin vältytään virhetulkinnoilta kaikessa tiedon hyödyntämisessä – myös tiedolla johtamisessa.

Kohderyhmänä ovat sekä päättäjät että asiantuntijat.