TE-palvelut 2024-uudistus

Verkkokoulutus
Tapahtuman järjestäjä
Kuntaliitto

Sinä kuntapäättäjä, tule mukaan kuntien luottamushenkilöille ja kuntapäättäjille tarkoitettuun maksuttoman TE24-tuumaustuntiin (teams) 8.5.2024 klo 14.00!

Mitä kuntapäättäjän kuuluu tietää TE-palvelut 2024 -uudistuksen tavoitteista ja taustoista? Miksi kuntien kannattaa kehittää palveluita nyt eikä vasta siirron jälkeen? Miten eri toimialojen välistä yhteistyötä tulisi kehittää, jotta työvoimapalveluista saadaan irti eniten hyötyä ja elinvoimaa?

Julkisten työvoimapalvelujen järjestämisvastuu siirretään vuoden 2025 alussa TE-toimistoilta kunnille.  Nykyiset TE-toimistot lakkautetaan.  Vuoden vaihteessa reilut 4000 työvoimapalveluiden ammattilaista siirtyy liikkeenluovutuksella valtiolta kuntiin tai kuntayhtymiin. Työvoimapalveluiden järjestämisvastuu muodostaa kunnille samalla myös uuden valtionosuustehtävän.

Työvoimapalvelusta tulee ensi vuoden alussa osa jokaisen kunnan peruspalveluja. Jatkossa saman katon alta löytyvät esimerkiksi kunnan koulutuspalvelujen, elinkeinopalvelujen ja yhdyskuntarakentamisen lisäksi myös työvoimapalvelut.

Uudistuksen yhtenä tärkeimpänä tavoitteena on tuoda palvelut lähemmäs asiakkaita. Tavoitteena ei ole ainoastaan siirtää palveluja ja henkilöstöä valtiolta kunnille, vaan kehittää palveluista entistä kohdennetummat, paikallisten työmarkkinoiden erityispiirteet ja yritysten osaajatarpeet huomioiva kokonaisuus.

Tilaisuudessa aihetta avaavat Kuntaliiton TE-uudistuksen muutostukitoimiston asiantuntijat. Tilaisuudessa myös aikaa kysymyksille ja keskusteluille. Tarkempi ohjelma päivittyy.

Ilmoittaudu mukaan tilaisuuteen

Webinaari: TE-uudistuksen viestintä 28.5.

Tervetuloa mukaan webinaariin, jossa käsitellään TE-uudistuksen viestintää. Mitä se merkitsee jokaiselle kunnalle? Mitä vaihtoehtoja viestinnässä on? Mistä kannattaa viestiä heti ja mistä myöhemmin?

Lue lisää ja ilmoittaudu mukaan.