Tiedote,

Sivistyksen suunta -palkinto Järvenpään palvelualuejohtaja Marju Taurulalle

Tämän vuoden Sivistyksen suunta –palkinnon saa filosofian maisteri, Järvenpään palvelualuejohtaja Marju Taurula.

Suomen Kuntaliitto ja Opetus- ja sivistystoimen asiantuntijat Opsia ry palkitsivat Taurulan tänään Helsingissä 1.-2.10.2019 järjestettävillä valtakunnallisilla Sivistystoimen neuvottelupäivillä

- Sivistystoimen johdon toimenkuvassa tapahtuneet muutokset ovat vaatineet myös viranhaltijalta halua ja kykyä uudistua ajassa. Marju Taurula on työssään osoittanut, että häneltä löytyy molempia, kertoo Kuntaliiton opetus- ja kulttuuriasioiden johtaja Terhi Päivärinta.

- Taurula on onnistunut ammentamaan koulutuksestaan ja monipuolisesta työkokemuksestaan kehittämisideoita, jotka hän on kuntajohdon kentällä aktiivisena toimijana ja keskustelijana tuonut myös muiden käyttöön.

Palkinto pitkän ja monipuolisen uran tehneelle kuntapalvelumallin pioneerille

Marju Taurula on tehnyt pitkän työuran nuorisotyön, koulutuksen ja sivistystoimen johdon tehtävissä. Hän on ollut pioneerina luomassa uudenlaista kuntapalvelumallia, jossa hyvinvoinnin edistäminen nähdään keskeisenä osana sivistystoimea ja palveluita kehitetään kokonaisvaltaisesti lapsen, nuorten ja perheiden näkökulmasta.

Marju Taurulan johtamisessa on painottunut erityisesti koulutuksen tasa-arvon toteutumisen ja perhepalveluiden kehittäminen. Hän on ollut keskeisessä roolissa kehittämässä esimerkiksi erityisen tuen muotoja.

Kuntaliitto ja Opsia palkitsevat vuosittain kunta-alan toimijan, joka on vaikuttanut kuntien sivistystoimen edistämiseen ja kehittämiseen.

– Palkinnon saajaksi on aina valittu laaja-alainen toimija ja visionääri. Koulutuksen kehittäminen vaatii edelläkävijöitä ja suunnannäyttäjiä ja siitä Marju Taurula on loistava esimerkki, Päivärinta sanoo.

- Taurulan työskentelyssä keskeistä on asioihin vaikuttaminen laajemmin kuin oman kunnan osalta. Hän on aina valmis tekemään yhteistyötä ja jakamaan osaamistaan, sanoo Päivärinta.

Sivistyksen Suunta - palkinto jaetaan nyt kahdeksannen kerran. Edellinen palkinnon saaja oli hyvinvointijohtaja Katri Kalske Lohjalta.

Sivistyksen Suunta- palkinnon on suunnitellut taiteilija Samuli Alonen. Palkinto on pronssiveistos, ”Kurkiauran kärkilintu”.

Lisätietoja:

Kuntaliitto, opetus- ja kulttuuriasioiden johtaja Terhi Päivärinta, p. 050 590 4796

Palkinnonsaaja, Järvenpään palvelualuejohtaja Marju Taurula, p. 040 315 2270