Tiedote,

Kuntaliitto ja puoluesihteerit: vetoomus vaalirauhan puolesta

Suomessa käydään huhtikuun 18. päivä kuntavaalit, joissa valitaan Manner-Suomen 293 kuntaan valtuustot johtamaan paikallista päätöksentekoa seuraavaksi neljäksi vuodeksi. Kuntavaalit ovat kuntalaisten merkittävin vaikuttamismahdollisuus omaan lähidemokratiaansa.

Kuntavaalit järjestetään keväällä 2021 poikkeuksellisissa olosuhteissa. Koronapandemia aiheuttaa muutoksia niin vaalikampanjointiin, äänestämiseen kuin myös kuntavaalien ilmapiiriin.

Me allekirjoittaneet tahot sitoudumme edistämään vaalirauhaa kuntavaaleissa 2021. Vaalirauha tarkoittaa meille demokraattisten oikeuksien loukkaamatonta ja turvallista toteutumista kaikissa muodoissaan kevään kuntavaaleissa.

Vaalirauha tarkoittaa jokaisen vapaata oikeutta kannattaa haluamaansa mielipidettä, äänestää haluamaansa ehdokasta, jokaisen oikeutta asettua ehdolle ja jokaisen oikeutta äänestää turvallisesti. Vaalirauha tarkoittaa sananvapautta, johon sisältyy velvollisuus toisten mielipiteiden ja hyvin tapojen kunnioittamiseen.

Me sitoudumme edistämään vaalirauhassa turvallista, erilaisia mielipiteitä kunnioittavaa ja loukkaamatonta vaalikampanjointia. Lupaamme puuttua havaitsemiimme vaalirauhaa kyseenalaistaviin ilmiöihin ja vaikuttaa aktiivisesti siihen, että kansalaisten oikeudet ja turvallisuus toteutuvat täysimääräisesti poikkeavassa tilanteessa järjestettävissä vaaleissa.

Emme hyväksy minkäänlaista ehdokkaisiin kohdistuvaa väkivaltaa, uhkailua tai painostamista, epäasiallista viestintää tai valheellisten tietojen levittämistä. Vaalirauha tarkoittaa myös vaalityön rauhaa kaikissa muodoissaan.

Kuntalaisten korkea äänestysaktiivisuus on meille tärkeä tavoite. Sitoudumme toimillamme kaikin tavoin edistämään aktiivista äänestämistä kuntavaaleissa 2021.

Minna Karhunen,
Kuntaliiton toimitusjohtaja