Tiedote,

Kuntaviestinnän SM-kilpailun finaalissa tunteita, ankkoja ja selkokieltä

Kuntaviestinnän SM-kilpailun kuusi finaalityötä on valittu. Kilpailussa on kaksi sarjaa: viestintäkampanja ja viestintäteko. Kummastakin kategoriasta finaaliin etenee kolme kilpailutyötä.

Vuoden viestintäkampanja -kategoriassa palkitaan ajallisesti rajattuja viestintäprojekteja. Finaaliin pääsivät:
-    Aku Ankka -erikoisliite. Lohjan kaupunki.
-    Teot ja tunteet markkinointiviestinnässä, case Porisuhdeneuvoja. Porin kaupunki.
-    Haalarimerkkikampanja opiskelijoille. Puolangan kunta ja Muualta meille -hanke.

Aku Ankka -liitteellä Lohjan kaupunki teki omaperäistä ja tavallisuudesta poikkeavaa markkinointia, jolla nostettiin esiin myös Lohjan 700-vuotisjuhlaa. Liite tavoitti erityisesti lapsiperheitä.

Teot ja tunteet -kampanjassa Pori astui tunteiden ja huumorin suuntaan. Pori on ansiokkaasti käyttänyt tekoja ja tunteita markkinointiviestinnässään, ja saavuttanut sillä paljon näkyvyyttä.

Puolangan haalarimerkkikampanjalla, jossa valittujen alojen opiskelijoille lähetettiin haalarimerkkejä, markkinoitiin onnistuneesti opiskelijoille pientä kuntaa potentiaalisena työskentelypaikkana.

Vuoden viestintäteko -kategoriassa palkitaan erilaisista viestintään ja sen kehittämiseen liittyvistä teoista, kuten pysyvien toimintatapojen muutoksista. Finaaliin pääsivät:
-    Listapalaveri. Nurmijärven kunta.
-    Uusi intranet Lykky. Vaasan kaupunki.
-    Selkokielinen viestintä. Vantaan kaupunki.

Nurmijärven listapalaveri on kunnan omana työnä toteutettu video ja podcast, jossa kunnanjohtaja yhdessä muutaman valtuutetun kanssa käy läpi tulevan valtuuston kokouksen aiheita. Toteutus avaa kunnallista päätöksentekoa uudella tavalla.

Vaasan kaupunki uusi intranettinsä kaksikieliseksi, mutta myös lanseerasi sen laajasti kaupungin henkilöstölle. Nimi Lykky viittaa kaupungin onnellisuusstrategiaan.

Vantaan kaupunki linjasi selkokielen olevan yksi hyvin monikulttuurisen kaupungin virallisista palvelukielistä. Sen jälkeen Vantaa on toteuttanut lehden ja verkkosivut selkokielellä, ja on kouluttanut henkilökuntaa laajasti selkokieliseen viestintään.

Finaaliin olisi voitu ottaa kymmeniä töitä

Kilpailuun jätettiin kaikkiaan 66 kilpailutyötä. Näistä 24 oli viestintätekoja, eli pysyvien toimintatapojen kehittämistä, ja 42 kampanjamaisia toteutuksia.

– Kunnat ja kuntataustaiset organisaatiot ovat viime vuosina toteuttaneet kymmenittäin oivaltavia ja monipuolia viestinnän toimintatapojen uudistuksia ja viestintäkampanjoita. Mukana oli lukuisia taidokkaita brändiuudistuksia, tapahtumakonseptien rakentamisia, asukasmarkkinointikampanjoita sekä palveluiden esilläpitoja, toteaa Kuntaliiton viestinnän kehittämispäällikkö ja tuomariston puheenjohtaja Tony Hagerlund.

– Vielä ihan loppuvaiheessa ennen finaaliskuusikon valintaa tuomaristolla oli ehdolla parikymmentä mainiota ehdokasta loppusuoralle.

Kilpailuun saivat osallistua vuosina 2022–2023 toteutetut viestintäkampanjat ja -teot.

Voittajat palkitaan toukokuussa Kuopiossa

Kuusi finaaliin päässyttä työtä esitellään ja palkinnot jaetaan Kuntien viestijöiden tapaamisen yhteydessä Kuopiossa 14. toukokuuta. Samassa yhteydessä tuomaristo jakaa myös kunniamainintoja muista ansiokkaista töistä.

Kilpailun järjestäjinä toimivat Kuntaliitto sekä Suomen Elinkeino- ja Kehitysyhtiöt SEKES ry. Kilpailun yhteistyöyritys Sanoma mahdollistaa kampanjapalkinnot eli yhteensä 10 000 euron näkyvyyden Sanoman kanavissa.

Kuntaviestinnän SM-kilpailu on epäsuoraa jatkoa aiemmalle, 17 kertaa järjestetylle Kuntamarkkinoinnin SM-kilpailulle. Lisätietoa kilpailusta löytyy Kuntaliiton sivuilta.

Tony Hagerlund
viestinnän kehittämispäällikkö, Kuntaliitto

Kuntien digiviikko 3.-7.6.2024

Digiviikolla keskustellaan digitalisaatiosta erityisesti kuntanäkökulmasta sekä tulosten että haasteiden kautta. Tarjolla on sekä live- että etätapaamisia.

Tutustu kuntien digiviikkoon.

Tervetuloa mukaan kuntien viestijöiden tapaamiseen!

Tapaaminen järjestetään 14.-15.5.2024 Kuopiossa. Kattoteemoina ovat demokratian vahvistaminen, vaikuttamisviestintä ja tekoäly viestinnässä. Osallistua voivat kuntien ja kuntataustaisten organisaatioiden sekä hyvinvointialueiden viestijät. Tutustu ohjelmaan ja ilmoittaudu mukaan.