Kuntapäättäjien näkemyksiä päätöksenteosta ja johtamisesta kartoitetaan laajalla päättäjäkyselyllä

Osana ARTTU2-tutkimusohjelmaa toteutettavan päättäjäkyselyn avulla kartoitetaan kuntien luottamushenkilöiden ja johtavien viranhaltijoiden näkemyksiä luottamushenkilötyön edellytyksistä, päätöksenteosta ja johtamisesta, kunnan nykytilasta ja tulevaisuudesta sekä palvelujen, johtamisen ja demokratian kehittämisestä.

Päättäjäkyselyn kohdejoukkona ovat ARTTU-tutkimuskuntien valtuutetut, hallituksen ja lautakuntien jäsenet sekä johtoryhmän jäsenet. Kyselyn kokonaisotos on kaikkiaan runsaat 3600. Kysely on lähtenyt kuntiin viikoilla 38-39. Ensimmäisiä tuloksia on odotettavissa joulukuussa 2015.

Kysely tarjoaa kunnille tutkittua tietoa päätöksenteon tueksi ja toiminnan kehittämiseksi sekä ajallista ja kuntien välistä vertailutietoa. Kansallisella tasolla kysely tukee muun muassa kuntalain toimeenpanon seurantaa, kehittämistyötä ja luottamushenkilökoulutusta.

Nyt toteutettava kysely on yksi laajimmista kuntapäättäjien näkemyksiä kartoittavista selvityksistä. Edelliset vastaavanlaajuiset kyselyt on tehty vuosina 2010, 2003, 1999 ja 1995.  Kysely toteutetaan suomen- ja ruotsinkielisenä sähköisenä kyselynä.

ARTTU2 eli ”Kunnissa toteutettujen ja tulevien uudistusten arviointitutkimusohjelma 2014–2018” on useasta osaprojektista koostuva tutkimuskokonaisuus. Sen tavoitteena on tuottaa systemaattista ja vertailukelpoista tutkimustietoa kuntia koskevien uudistusten ja kehittämistoiminnan vaikutuksista. Se selvittää, miten uudistukset ovat vaikuttaneet kuntien palveluihin, talouteen, demokratiaan ja johtamiseen, henkilöstövoimavaroihin sekä yhdyskuntarakenteeseen ja elinvoimaan.

ARTTU2-ohjelmassa on mukana 40 tutkimuskuntaa, jotka edustavat erikokoisia ja -tyyppisiä kuntia eri puolilta Suomea. ARTTU2 on jatkoa vuosina 2008–2012 toteutetulle, vastaavantyyppiselle Paras-arviointitutkimusohjelmalle. Ohjelma on eri tutkimustahojen yhteinen, ja sitä koordinoi Kuntaliitto.

ARTTU2 -tutkimuskunnat: Askola, Espoo, Hattula, Hirvensalmi, Hollola, Hämeenlinna, Inari, Jyväskylä, Kankaanpää, Keitele, Kemiönsaari, Keuruu, Kokkola, Kotka, Kurikka, Kuusamo, Lappeenranta, Lempäälä, Liperi, Mikkeli, Mustasaari, Nivala, Oulu, Paltamo, Parkano, Petäjävesi, Pudasjärvi, Raasepori, Raisio, Rautalampi, Salo, Sipoo, Säkylä, Tampere, Tornio, Turku, Vaasa, Vantaa, Vimpeli ja Vöyri.

Päättäjäkysely on lähetetty 40 tutkimuskunnan lisäksi kuntaliitoksen ARTTU-kunnan kanssa vuonna 2016 toteuttaviin kolmeen kuntaan: Hämeenkoski (Hollola), Jalasjärvi (Kurikka) ja Köyliö (Säkylä).

Lisätietoja:
Tutkija Siv Sandberg, s-posti: siv.sandberg(@)abo.fi
Tutkimuspäällikkö Marianne Pekola-Sjöblom, s-posti: marianne.pekola-sjoblom(@)kuntaliitto.fi

Lisätietoja tutkimusohjelmasta:www.kuntaliitto.fi/arttu2
Lisätietoja päättäjätutkimuksesta: www.kuntaliitto.fi/asiantuntijapalvelut/paattajatutkimus