KuntaTietoPalvelu avaa kuntien tietovarannot helposti löydettävässä muodossa

Kunnat.netissä 9. helmikuuta avattu KuntaTietoPalvelu (KTP) on kuntien teknisen ja ympäristötoimen prosessien tuottamien tietojen hakupalvelu.

Palvelu mahdollistaa jatkuvasti ajantasaisten kuntien tuottamien tietojen hakemisen, kuten asemakaavat, rakennukset, osoitteet ja kunnan muut peruspaikkatiedot julkishallinnon ja yritysten palvelujen ja tuotteiden raaka-aineeksi.

Palvelu on kuntien yhteinen julkaisujärjestelmä muiden viranomaisten käyttöön.

– Jatkuvasti ajantasainen rakennusten osoitetieto kuntien rajapintapalveluista tarvitaan ensimmäiseksi Hätäkeskuslaitoksen käyttöön. Palvelusta tarjotaan jatkossa myös kuntien INPIRE direktiivin edellyttämät tietopalvelut EU:n suuntaan, kehittämispäällikkö Matti Holopainen Kuntaliitosta sanoo.

Tiedot haetaan kuntien tietopalvelurajapinnoista, ja ne ovat käytettävissä tästä kuntien yhteisestä palvelusta. Palvelu on tarkoitettu hallinnon ja yritysten tietojärjestelmien ja toimintaprosessien käyttöön (OGC/WFS/WMS tekniikka).

Palvelu ei sellaisenaan ole kansalaiselle tai loppukäyttäjälle tarkoitettu tietopalvelu, mutta sen avulla yritykset ja muu hallinto voivat tuottaa ajantasaisempia tietopalveluja loppukäyttäjille.

Palvelu on siihen liittyvälle kunnalle maksuton. Palvelun käyttäjäorganisaatiolta peritään palvelumaksu, jolla rahoitetaan tämän palveluinfrastruktuurin ylläpitoa ja kehittämistä kunnissa ja yhteisenä palveluna.

Palveluun on sen julkaisupäivänä liitetty ensimmäisiä aineistoja yhteensä yli sadasta kunnasta. Älykästä tietoa mm. rakennuksista ja asemakaavoista on tarjolla suurista ja keskisuurista kaupungeista, kuten Espoo, Hyvinkää, Jyväskylä, Joensuu, Kuopio, Kokkola, Kauniainen, Kajaani, Lahti, Oulu, Porvoo, Seinäjoki ja Turku.

Kuntaliitto aktivoi kuntia liittymään Palveluun ja tarjoamaan tietonsa yhteiskunnan käyttöön.

Kuntaliitto pyrkii edistämään kuntien rajapintoihin tukeutuvien sähköisten palvelujen hankintaa, käyttöönottoa, ylläpitoa ja kehittämistä. Kuntaliitto koordinoi kuntien prosessien rajapintapalvelujen ylläpitoa ja kehittämistä yhteistyössä kuntien, ao. ministeriöiden sekä rajapintapalvelutoteutuksia kunnille tarjoavien yritysten kanssa.

Kuntaliiton avaukset - prosessiverkostot ja avoin kilpailu kuntien sähköisten palveluiden markkinoilla

Kuntaliitto on tehnyt kaksi avausta yhteiskunnan digitalisaatioon liittyen. Tavoitteena on muuttaa suomalaisen yhteiskunnan toimintatapaa siten, että toiminnassa tukeudutaan prosessien verkostoihin nykyisten keskitettyjen ratkaisujen asemesta. Prosessien omistajien velvollisuus on avata prosessien tulokset rajapintapalveluna. Tiedon tarvitsijan oikeus ja velvollisuus on noutaa tarvitsemansa tieto.

Toisena tavoitteena on varmistaa sähköisten palvelujen kehittämisessä toimivat markkinat sekä estää julkisella rahoituksella toteutettujen yksityisten palvelumonopolien syntyminen.