USO Uuden sukupolven organisaatiot -verkosto 2017-2018

USO-verkosto tukee muutosten hallintaa kunnissa

Vuoden 2017 alussa käynnistyy neljäs kaksivuotinen USO-verkostokausi, jonka työskentelyssä painottuvat tulevaisuuden kunnan toiminnan kirkastaminen, kuntien strategisen johtamisen ja verkosto- ja konsernijohtamisen kehittäminen sekä muutoksessa johtaminen. Tähän mennessä USO-verkosto on tarjonnut organisaatioiden ja johtamisen kehittämistukea 60 erikokoiselle ja erilaisissa toimintaympäristöissä toimivalle kunnalle. Ilmoittautuminen verkostoon on nyt käynnissä.

​Valtuustokauden vaihtuminen ja uusien maakuntaorganisaatioiden käynnistämisestä johtuva siirtymäkausi luovat tarpeen ajantasaiselle valtakunnalliselle tiedolle ja vertaiskuntien kokemustietämykselle sekä vaatii johtamiselta onnistunutta muutosten hallintaa ja uudistumiskykyä. Näihin haasteisiin lähdemme vastaamaan uudella USO-verkostokaudella, joka toteutetaan vuosina 2017-2018.

USO-verkoston toiminnan painopisteet vuosina 2017-2018 ovat:

• Kuntakonsernin mahdollisuudet, riskit ja strategiset tavoitteet

• Strateginen johtaminen ja osallistava strategiaprosessi

• Toimintaympäristön muutosten ennakointi osana strategiatyötä

• Kuntakonsernin johtaminen, konsernipolitiikka ja omistajaohjaus

• Tulevaisuuden kunnan toiminta, verkostot ja kumppanuudet

• Tulevaisuuden kunnan roolien konkretisointi ja toimeenpano

• Kuntayhteisön johtaminen ja osallisuusuntayhteisön johtaminen ja osallisuus

• Tavoitteellinen ja toimiva verkostojen ja kumppanuuksien hallinta

• Muutoksessa johtaminen ja osaamisen kehittäminen

• Muutosten johtaminen: toimintatavat, henkilöstö ja talous

• Yhdyspinnat kuntien ja maakuntien välillä ja niihin liittyvät erilaiset ratkaisut ja toimintamallit

• Johtamisosaamisen kehittäminen ja uusien valtuustojen valmiudet

USO tarjoaa kunnille vertaistukea, kokemus- ja tutkimustietoa sekä konsultointitukea. Verkoston kohderyhmänä on ensisijaisesti kuntien poliittinen ja ammatillinen johto.

USO-verkoston toiminta koostuu yhteisistä teema- ja vertaisseminaareista sekä kuntakohtaisesta kehittämissuunnitelmasta ja kehittämistyöpajoista. Toimintaa täydentävät mm. uusien valtuutettujen toimintaa tukevat materiaalia, muutoksen johtamista ja toimeenpanoa tukevat ajankohtaiskatsaukset ja aineistot sekä valtakunnalliset ja alueelliset muutostukiklinikat.

Kehittäjäkuntien ilmoittautuminen USO-verkostoon on nyt käynnissä, tervetuloa mukaan!

Lisätietoja USO-verkostoprojektista:

Kaija Majoinen