Johdannaissopimusten tilinpäätösvaikutuksista

Viime vuodenvaihteessa nousivat esille korkojohdannaissopimusten negatiiviset markkina-arvot sekä niiden ilmoittaminen tilinpäätöksessä, erityisesti tilanteissa, joissa sopimusta ei voida tulkita suojaavaksi.

Kirjanpitolautakunnan kuntajaosto on antanut lausunnon suojaustarkoituksessa tehtyjen koronvaihtosopimusten käsittelystä tilinpäätöksessä (lausunto 116/2017). Lausunnon periaatteita johdannaisten kirjanpitokäsittelystä sovelletaan edelleen. Lisäksi kirjanpitovelvollisen tulee todentaa ja dokumentoida sekä kuvata johdannaissopimusten suojaavuus.

Korkotilanne ei ole kuluneen vuoden aikana olennaisesti muuttunut, joten voimassa olevien sopimusten negatiiviset markkina-arvot ovat edelleen todennäköisiä. Tämän vuoksi Kuntaliiton kuntatalousyksikössä halutaan saada käsitys erityisesti sellaisten johdannaissopimusten kokonaismäärästä, joita mahdollisesti ei voida tulkita suojaaviksi ja joiden negatiivinen markkina-arvo näin ollen olisi siirtymässä tulokseen ja mahdollisesti alijäämäksi.

Tällaisten sopimusten määrästä ja niiden mahdollisista vaikutuksista pyydämme vapaamuotoisia kommentteja ja huomioita sähköpostilla kuntatalousasiat@kuntaliitto.fi. Kyselyllä pyritään ainoastaan kokonaiskuvan muodostamiseen. Tuloksia tai yksittäisen kunnan tietoja ei julkisteta missään.

Tagit
Jari Vaine

Erityisasiantuntija
Elinvoima ja talous -yksikkö, Kuntatalous