Vastuuvalmistelijat tapasivat: Sote- ja maakuntauudistuksessa enemmän ratkaistuja kysymyksiä kuin ratkaisemattomia

Sote- ja maakuntauudistuksen vastuuvalmistelijat ja muut keskeiset maakunnalliset toimijat avasivat uudistuksen valmistelun syyskauden Kuntaliiton, STM:n ja VM:n järjestämässä tapaamisessa Kuntatalolla 5. syyskuuta.

Kuntaliiton varatoimitusjohtaja Timo Reina avasi tilaisuuden muistuttamalla, että uudistuksen valmistelu on jo hyvällä mallilla: ratkaistuja asioita on paljon enemmän kuin ratkaisemattomia.

– Erityisen tärkeää on, että maan hallitus teki budjettiriihessä viime viikolla päätöksiä uudistuksen valmistelun edellyttämästä resursoinnista. Olennaista on, että valmistelu voi jatkua saumattomasti ja käytettävissä olevat resurssit ovat tiedossa ja että ne saadaan jouhevasti käyttöön.

Kuntatalolla parisataapäisen yleisön kuultavana olivat ministerit Anu Vehviläinen ja Annika Saarikko.

Kunta- ja uudistusministeri Anu Vehviläinen suuntasi esityksessään maakuntauudistuksen seuraavia askelia ja avasi uudistuksen rahoitusta vuodelle 2018. Vehviläinen halusi perustuslakivaliokunnan lausuntoa mukaillen korostaa sote- ja maakuntauudistuksen olevan välttämätön, kiireellinen ja tärkeä. Nyt tarvitaan asennetta, ratkaisuhakuisuutta ja suunnassa pysymistä, jotta uudistus toteutuu.

Anu Vehviläinen

Perhe- ja peruspalveluministeri Annika Saarikko kävi läpi niitä tunnetiloja, joita sote-kokonaisuuden valmistelu saattaa niin valmistelijoissa kuin myös kansalaisissa herättää - epäuskoisuutta, turhautumista ja jopa kauhua.

Saarikko valoi kuitenkin uskoa valmistelijoihin kertomalla hallituksen sitoutumisesta uudistusten läpiviemiseksi sekä toteamalla, että monella eri taholla ja alueella tehdään jo nyt asioita uudella tavalla ja oikein, ja tätä muutostyötä tulee jatkaa.

Annika Saarikko

– Valmistelijat luovat työssään parhaillaan kivijalkaa, jonka päälle sote- ja maakuntauudistus rakennetaan.

Ministereiden puheenvuorojen jälkeen osallistujat saivat esittää ministereille kysymyksiä, ja tämä mahdollisuus yleisössä myös käytettiin.

Uudenmaan maakuntauudistuksen muutosjohtaja Markus Sovala totesi, että Uudenmaan näkökulmasta uudistuksen onnistumisen jarruja oli kaksi, resurssit ja valinnanvapaus.

– Nyt ongelma resursseista on poistunut ja jäljellä on valinnanvapauden valmistelun haaste. Valinnanvapaus täytyy toteuttaa tavalla, jossa maakunta pysyy kuskin penkillä myös valinnanvapauden piiriin kuuluvien palvelujen osalta, Sovala evästi.

Kuntaliiton asiantuntijat, jotka voivat kertoa lisää

Löydä lisää sisältöä samoista teemoista