Tiedolla johtaminen

Evataan yhdessä! Vaikutusten ennakkoarvioinnilla kestäviä päätöksiä -opas julkaistu

EVA-opas

Kuntaliitto on julkaissut oppaan Evataan yhdessä! Vaikutusten ennakkoarvioinnilla kestäviä päätöksiä, joka johdattaa vaikutusten ennakkoarvioinnin perusteisiin kunnallisessa päätöksenteossa. Oppaassa kuvataan tiiviisti evauksen hyötyjä sekä esitetään malli ennakkoarvioinnin toteuttamiseen. Opas toimii koosteena vuonna 2011 julkaistusta Vaikutusten ennakkoarviointi kunnallisessa päätöksenteossa - Kuntaliiton suosituksesta ja se on tarkoitettu niin viranhaltijoille kuin päätöksentekijöillekin.

Opas on julkaistu Ennakkoarviointikäytäntöjen uudistaminen ja toimeenpano -projektin puitteissa, jossa yhteistyökumppaneina ovat FCG, sosiaali- ja terveysministeriö sekä Terveyden ja hyvinvoinnin laitos (THL). Projektin tavoitteena on lisätä vaikutusten ennakkoarviointimenetelmän käyttöä kunnissa ja maakunnissa, jolloin hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen ja eriarvoisuuden vähentämisen näkökulmat sekä kustannukset tulevat paremmin huomioiduiksi päätöksiä tehdessä. Projekti toteutetaan ajalla 1.3.2018 - 31.12.2018.

Evataan yhdessä! Vaikutusten ennakkoarvioinnilla kestäviä päätöksiä -opas (pdf) on ladattavissa Kuntaliiton verkkokaupassa.

Kuuntele myös EVA-teemainen podcast, joka on julkaistu osana Kuntaliiton Tulevaisuuden kunta -podcastsarjaa. Vieraina keskustelemassa ovat Pirkanmaan maakunta- ja sote-valmistelun sote-koordinaattori Soile Ridanpää-Vuolle sekä kaupunginvaltuutettu Juha Huhtala Kouvolasta. Aihetta luotsaa projektikoordinaattori Essi Ratia Kuntaliitosta. Miksi evaus kannattaa ja millä tavoin se vaikuttaa päätösten valmisteluun ja päätöksentekoon?

Maria Salenius

Etunimi